5 enkle grep til bedre SEO

Selv om det er kompliserte elementer i SEO, er det mange grunnleggende ting som til og med SEO-«nybegynnere» kan implementere for å forbedre rangeringen på Google og andre søkemotorer.
Tips til seo

SEO, også kjent som søkemotoroptimalisering, er prosessen med å forbedre nettsiden din til å rangere høyere på Google og de store søkemotorene.

I dette innlegget ser vi på 5 SEO-tips for nybegynnere, for alle må starte et sted. Du kan bruke disse tipsene for å forbedre rangeringene dine og funksjoner bedre på Google. Dette er enkle SEO-tips, designet for nybegynnere og ikke-tekniske brukere for å hjelpe deg med å rangere høyere uten spesialiserte tekniske eller SEO-ferdigheter.

5 SEO-tips for nybegynnere.

Her har vi fem grunnleggende SEO-tips som alle kan sette i verk for å forbedre SEO-en din.

  • Analyser og bruk relevante søkeord
  • Optimaliser sidetitler og metabeskrivelser
  • Optimalisert og relevant innhold
  • Optimaliser bedriftsoppføringene dine på nettet
  • Bygg relevante lenker

Et nøkkelpoeng å huske her er at med SEO kan det være store gevinster ved å få det grunnleggende gjort godt, og du kan ofte få 90 % av fordelene med 10 % av innsatsen. Hvis du følger veiledningen i disse 5 tipsene (og bonustipset vårt) vil du rangere med flere søkeord, forbedre rangeringene dine for søkeordene og skape mer eksponering og trafikk på Google – vinn, vinn, VINN.

Så, hvis du er sulten på flere SEO-tips, har vi SEO-tips for små og mellomstore bedrifter som hjelper deg å ta SEO til neste nivå. I tillegg til det, hvis du, som oss er overbevist om at fordelene med god SEO har en verdi, har vi ferdige SEO-pakker for å hjelpe deg effektivt å med å la oss gjøre SEO for dere.

Leser du enda? La oss gå videre

Analyser og bruk relevante søkeord

Nøkkelord er grunnlaget for god SEO. Når mulige kunder bruker en søkemotor, hva søker de etter? For de fleste små bedrifter vil dette være en kombinasjon av hva du gjør og hvor du gjør det: «SEO-selskap i Lillestrøm» eller «rørlegger Alnabru».

Det er noen verktøy og strategier vi kan bruke for å sikre at vi får et godt utvalg av søkeord.

1.1. Brainstorm potensielle søkeord – her skriver vi rett og slett ned alt som er relevant. Hva vi gjør, tjenestene vi tilbyr, og stedene der vi tilbyr disse tjenestene. Når du har alle disse elementene, kan du kombinere det du gjør med der du gjør det og danne en grunnleggende liste over søkeord.

1.2. Bruk søkeordundersøkelsesverktøy – det finnes en rekke søkeordundersøkelsesverktøy der ute som kan hjelpe deg med å identifisere nye søkeord. Et godt alternativ for å analysere og finne riktige søkeord er bruke Google Keyword planner.

1.3. Søk etter søkeordene dine – når du søker etter søkeordene vil du ofte se forslag i søkefeltet mens du skriver. Det vil også være en liste over foreslåtte søkeord nederst på siden. Legg til relevante varianter i listen din (og søk dem på nytt for å sjekke resultatene).

Det du virkelig ønsker å gjøre her er å ende opp med grupper av søkeord som har samme grunnleggende betydning og hensikt bak seg. For eksempel, hvis vi vurderer denne artikkelen om SEO-tips for nybegynnere, kan vi gruppere følgende søkeord og fraser:

  1. SEO-tips for nybegynnere
  2. Nybegynnere SEO-tips
  3. Grunnleggende SEO 2020
  4. Beste SEO-tips
  5. Nybegynnere søkemotoroptimalisering tips
  6. Søkemotoroptimaliseringstips for nybegynnere
  7. Hvordan gjøre SEO

Grunnleggende SEO-tips

Hensikten bak disse søkeordene er stort sett det samme, slik at de kan grupperes sammen. Ethvert gitt innhold kan deretter optimaliseres for (dvs. funksjoner) disse termene. Dette rangerer deretter artikkelen for det bredeste spekteret av mulige termer og sikrer at du bruker språket til målgruppen din.

Jeg vil vanligvis legge inn disse søkeordene i et regneark med omtrentlige søkevolum og en poengsum knyttet til hvor relevante de er. Ikke over-kompliser dette – vi prøver bare å gi en løs prioritet til språket vi skal bruke.

Hvis du undersøker flere produkter eller tjenester, er det fornuftig å gruppere disse søkeordene i logiske grupper. Ofte er den beste måten å gjøre dette på å organisere dem etter siden du vil optimalisere for disse søkeordene. Hvis du finner nyttige søkeord mens du gjør dette, og du ikke har en side for disse termene, kan dette veilede deg i å lage nye sider som bidrar til å øke omfanget av det du kan rangere etter.

SEO tips 1:

Identifiser og prioriter søkeordene som dine potensielle kunder bruker når de leter etter produktene og tjenestene du tilbyr.

Optimaliser sidetitler og metabeskrivelser

Når du har søkeordlisten din, vil du optimalisere sidetittelen. Merk at dette er HTML <title>-elementet bak kulissene og ikke det som vises på siden. Dette kan vanligvis redigeres i ditt nettsteds kontrollpanel (CMS) eller i SEO-pluginen din.

Det vi prøver å gjøre her er å få søkeordene våre inn i tittelen på siden på en naturlig måte. Vi må huske at sidetitler er det som vises i søkeresultatene, så vi tar sikte på å tydelig indikere hva siden handler om og lokke en bruker til å klikke på oppføringen vår.

Det vi vanligvis gjør er å inkludere hva, hvor og hvem hvis mulig. Nøkkelordene er hva, plasseringen er hvor, og vi inkluderer deretter hvem, bedriftsnavnet ditt, for merkevareformål. I en ideell verden vil du at søkeordet i begynnelsen av tittelen skal hjelpe til med klikk og potensielle rangeringsforbedringer.

  • Rørlegger Alnabru – Martins’s rørleggertjeneste
  • Hvis vi ser på tjenestesider kan vi utvide dette:
  • Kjelreparasjonsservice – gratis tilbud | Martins’s rørleggertjeneste
  • Rørleggervakt – tilgjengelig 24/7 | Martins’s rørleggertjeneste

I begge disse sidetitlene har vi inkludert et element som er mer for markedsføring enn faktisk SEO: Gratis tilbud og tilgjengelig 24/7. Dette er elementer vi legger der for å øke sannsynligheten for at noen klikker på oppføringen din.

Husk at en søkemotoroppføring fortsatt er en annonse, men ikke betalt annonsering som Google Ads, så vi må få markedsføringen vår inn der sammen med vår SEO. Og når det skjer, kan engasjement med oppføringen din ha en positiv innvirkning på rangeringene dine, så å gjøre god markedsføring er også bra for SEO-en din.

Et ord til forsiktighet her er å ikke over optimalisere sidetitlene og bare stappe dem fulle av søkeord – f.eks.

Rørlegger | Rørleggerarbeid | Rørleggerfirma | Rørleggervakt

Sidetitlene din bør inkludere søkeordene dine, men ikke på bekostning av lesbarhet eller klikkbarhet.

Når vi er fornøyd med titlene våre, er metabeskrivelsen vår den andre komponenten å vurdere. Igjen, dette bør kunne redigeres i nettstedets CMS.

Sidetitler kan ha den største SEO-effekten, men metabeskrivelsen fungerer som beskrivelse for innholdet på siden din. Tittelen din bør fange folks oppmerksomhet, men metabeskrivelsen din bør hjelpe dem med å overbevise dem om å klikke.

Sidetittelen og metabeskrivelsen vi har brukt for denne artikkelen er som følger:

SEO Tips for nybegynnere – 5 enkle grep | Benchmark

Fem enkle SEO-tips for nybegynnere. Optimaliser nettstedet deres på en enkel måte, forbedre rangeringene og få mer trafikk fra Google.

Med tittelen går vi i detaljer på hva artikkelen er, og deretter bygger metabeskrivelsen på premisset, som forhåpentligvis lokker flere til å klikke. Jeg inkluderer også navnet til skribenten og navnet på virksomheten vår (Benchmark) for å øke merkevarebevisstheten.

Merk: Det er sant at metabeskrivelser faktisk ikke påvirker rangeringer direkte. Men å bli oppført er bare halve jobben – du trenger klikk. Og hvis et resultat klikkes mer enn et annet, kan dette bidra til å forbedre rangeringen din gjennom å måle engasjement som Google ser på. Mer bekymringsverdig, et resultat som ikke klikkes i det hele tatt vil miste posisjon og falle fra søkeresultatene.

SEO tips 2:

Skriv beskrivende titler og metabeskrivelser som inkluderer søkeordene dine og vev inn de viktigste markedsføringsbudskapene dine for å forbedre den organiske trafikken og rangeringen din.

Optimalisert og relevant sideinnhold

Når våre sidetitler og metabeskrivelser er optimalisert, ønsker vi også å optimalisere sideinnholdet vårt. Vår søkeordundersøkelse (tips 1) burde gitt oss en liste over relaterte termer som alle har samme hensikt. Vi vil nå flette disse søkeordene inn i vår kopi på en naturlig måte.

Det er forskjellige komponenter på en side med hovedelementene:

  • Overskriftsetiketter – H1, H2, H3 osv
  • Body Content – ​​teksten på siden
  • Bilder – bildene du bruker for å støtte kopien din

Tenk først på overskriften og underoverskriftene på siden. Disse kan optimaliseres for å inkludere søkeordene dine der det er naturlig å gjøre det.

Neste, lag en kopi som nøyaktig beskriver og promoterer virksomheten din og tar sikte på å bruke alle søkeordene dine der det er naturlig å gjøre det. Ikke vær bekymret for søkeordvolumer eller spesifikke begreper – bare skriv naturlig og prøv å bruke begrepene du identifiserte i søkeordundersøkelsen din.

Bilder kan også optimaliseres med navnet på bildet, bildets alternativtekst og bildebeskrivelsen. Hvis bildet også er tett opp til relevant tekst kan det også hjelpe videre. Alt-tagger hjelper også blinde brukere ved å gi en beskrivelse av bildet for å vite om det er relevant for dem! Kontekst er viktig her, hvis du selger produkter kan bilde-SEO være veldig viktig, for mange lokale virksomheter i tradisjonelle forretningskategorier er bilde-SEO mindre en mulighet – la kunder ledes av sunn fornuft.

Når det er gjort riktig, vil siden din være synlig for et bredere spekter, og du vil snakke språket til et større utvalg av potensielle kunder, noe som bør hjelpe til med engasjement (og generere flere potensielle kunder og salg fra nettstedet ditt). Vinn-vinn.

Konsistens er virkelig en nøkkel. Du vil at det skal være tydelig hva deres side handler om ved å konsekvent bruke søkeordene dine på en naturlig måte. Dette bygger på den logiske grupperingen av søkeordene våre som vi utførte tidligere (tips 1), og sikrer at vi dekker naturlige variasjoner i søk. Husk at målet vårt ikke er å lage en dårlig kopi som skremmer bort brukerne, men å hjelpe Google med å forstå rekkevidden av søkeord denne siden er relevant for. Skriv for folk, men optimaliser for søkemotorer.

SEO Tips 3:

Optimaliser overskriftene, innholdet og bildene dine for å forbedre synligheten for et bredere spekter av søkeord.

Optimaliser virksomheten din på nettet

Nettstedet ditt er sentralt i SEO-innsatsen din, men dette er ikke det eneste stedet hvor virksomheten din er oppført. Sosiale medier og bedriftskataloger som gulesider eller 1881 vil også ha detaljer om virksomheten din. Søkemotorer bruker denne informasjonen sammen med informasjon om virksomheten din for å bidra til å bygge tillit og en forståelse av hva du gjør og hvor du gjør det.

Du vil gjerne oppdatere alle mulige virksomhetsoppføringer (ofte referert til som sitater) som er relevante for virksomheten din med riktig adresse og et sammendrag av hvilke tjenester du tilbyr. Du vil flette inn de viktigste søkeordene dine i disse virksomhetsoppføringene sammen med en omtale av eventuelle nøkkelplasseringer.

Du kan også ta en lignende tilnærming med profilene dine på sosiale medier. Selv om du kanskje ikke kan legge til en fullstendig adresse eller en omfattende beskrivelse her, kan du fortsatt dekke det viktigste av hva du gjør og hvor du gjør det.

Husk – disse oppføringene kan rangeres godt, og potensielle kunder kan se informasjon om deres bedrift her. Sørg for at dere har en tydelig beskriver av hva dere gjør, hvor dere gjør det og hvorfor de bør vurdere dere. Hvis du kan veve inn oppfordringer til handling eller andre markedsføringsfaktorer, gjør det.

SEO tips 4:

Oppdater virksomhetsoppføringer og sosiale medier-profiler med hva du gjør og hvor du gjør det.

Bygg relevante lenker

Lenkebygging er et avgjørende element for å øke synlighet for konkurrerende søkeord. Lenkebygging har imidlertid et dårlig «rykte» – og ofte med rette. Koblinger kan hjelpe og skade søkemotorens synlighet.

Men å utvikle sterk synlighet krever at du har den riktige typen lenker som peker til nettstedet ditt. Disse koblingene hjelper Google og andre søkemotorer med å bestemme din relativitet og bestille søkeresultater ved hjelp av disse beregningene.

Hvis det er noen forvirring i det hele tatt, kan vi følge Googles egne råd her, som er å “sørge for at andre nettsteder lenker til dine”.

Google utdyper dette punktet med følgende:

“Koblinger hjelper søkebottene våre med å finne nettstedet ditt og kan gi nettstedet ditt større synlighet i våre søkeresultater. Når du returnerer resultater for et søk, bruker Google sofistikerte tekstsamsvarsteknikker for å vise sider som er både viktige og relevante for hvert søk. Google tolker en lenke fra side A til side B som en stemme fra side A for side B. Stemmer avgitt av sider som i seg selv er «viktige» veier tyngre og bidrar til å gjøre andre sider «viktige».

Så en god, relevant lenke er fortsatt et treff. Og treffene bidrar til å vise at du er viktig og relevant og bidrar til å øke synlighet i Googles søkeresultater. Det er bare at de må være den rette typen stemmer.

Det sier seg selv at koblingsbygging er den vanskeligste delen av SEO og er der nybegynnere ofte blir sittende fast. Det er imidlertid noen få enkle strategier du kan bruke for å få noen sikre tilbakekoblinger som vil bidra til å forbedre synligheten din i søkeresultatene.

1. Troverdige katalognettsteder

Her snakker vi om kataloger som 1881, Gulesider og de store bedriftskatalogene og portalene i din bransje. Google Business oppføring er er godt valg. Google rundt for søkeord og plassering, og alle oppføringer som rangeres på den første siden på Google er verdt å undersøke. En god målestokk her er om dine potensielle kunder vil finne og klikke på disse oppføringene – hvis svaret er ja, er det verdt å søke etter en oppføring.

2. Analyse av konkurrentlenker

Gjennomgang av konkurrentens lenker vil ofte identifisere koblingsmuligheter. Ved å se på de 10 beste konkurrentene dine i et verktøy som MajesticSEO, aHrefs eller OpenSiteExplorer, finner du ofte en rekke koblingsmuligheter. Du er ikke ute etter å kopiere hver eneste lenke her, men heller å identifisere kresen fra flere konkurrenter. Tenk på kvalitet i stedet for kvantitet, og igjen, spør deg selv om potensielle kunder sannsynligvis vil se og klikke på denne lenken.

Noen verktøy lar deg angi flere konkurrenter og se hvilke nettsteder som lenker til 2 eller flere konkurrerende nettsteder – dette kan hjelpe deg med å identifisere lenker som er nærmere korrelert med høyt rangerte konkurrenter. Korrelasjon er ikke årsakssammenheng, men det hjelper deg bedre å se gjennom alternativene.

3. Attester og eksisterende relasjoner

Tilby å skrive referanser for bedrifter du jobber med. Din nettsidedesigner. Ditt sosiale medium eller SEO-selskap. Dette er alle nettsteder som fungerer for deg, sannsynligvis er lokale og kan generere en relevant lenke.

På samme måte, hvis du har eksisterende forhold til leverandører eller kunder, undersøk disse nettstedene for å se om det er noen måte en kobling kan legges til disse nettstedene.

Gullstandarden her er om den lenken vil tilføre verdi til nettet og til besøkende på koblingssiden. Hvis det er tilfelle, er det sannsynligvis en god kobling.

SEO tips 5:

Bygg relevante og kvalitetskoblinger til nettstedet og innholdet ditt.

Bonustips – Registrer deg med Google Search Console

Som et siste bonustips, sørg for å registrere nettstedet deres med Google Search Console. Dette verktøyet analyserer nettstedet ditt og gir diagnostiske tilbakemeldinger du kan bruke til å forbedre hvordan nettstedet ditt vises i søkeresultater. Dette er informasjon direkte fra søkemotoren, så det er dumt å ikke dra nytte av dette rådet.

I Search Console kan du se hvilke søkeord nettstedet ditt rangerer for allerede, og deretter se på hvordan du kan optimalisere rangeringssidene for disse søkeordene. Search Console er virkelig en skattekiste av informasjon som du kan bruke til å forbedre SEO-en din, så meld deg på og sett deg fast.

Sammendrag

Så, la oss oppsummere raskt, har vi her 5 grunnleggende SEO-tips som selv nybegynnere kan implementere for å forbedre SEO:

  • Analyser og bruk relevante søkeord
  • Optimaliser sidetitler og metabeskrivelser
  • Optimalisert og relevant sideinnhold
  • Optimaliser virksomheten din på nettet
  • Bygg relevante lenker

For nybegynnere gjelder Pareto-prinsippet, også kjent som 80/20-regelen, gjør det, du virkelig vil se opptil 80 % av fordelene ved kun 20 % av arbeidet.

Benchmark – Inbound made easy!

Misjonen vår er å bidra til økt vekst for deg som kunde, noe vi gjør gjennom målrettede arbeidsmetoder. Teamet vårt består av løsningsorienterte og kreative folk med bakgrunn som utviklere og prosjektledere. Ved å slå sammen våre digitale hoder sørger vi for at du kan oppnå dine mål på en mest mulig lønnsom og effektiv måte.

Del med andre:

Utvalgte artikler

Noen av våre kunder

Jeg vil bli kontaktet