Annonser kombinert med inbound marketing

Annonsering er en velkjent og velprøvd markedsføringsmetode, og kategoriseres som regel som «outbound marketing». Dette går ut på at bedriften som markedsfører aktivt forsøker å skaffe kunder ved å nå ut til dem. Men.....

Del artikelen:

Annonser er altså ikke det vi assosierer med inbound marketing, siden dette handler om å ha innhold som tiltrekker kunden uten at man trenger å nå aktivt ut til dem først. Kundene kommer altså til deg, og ikke omvendt.

Men klarer du å svare på spørsmål, ved å annonsere vil innholdet definere strategien og hvordan løpet dannes videre. Ofte vil det være gunstig å kombinere outbound og inbound marketing. La oss se nærmere på ulike annonsetyper og hvordan du kan lykkes med annonsering!

Hva er annonser?

I markedsføringssammenheng kan en annonse betraktes som betalt reklame som blir gjengitt i en publikasjon, søkemotor eller lignende. Annonser kan være trykte, men de siste årene har digitale annonser på nett i stor grad tatt over.

Annonsen er den mest brukte formen for reklame på verdensbasis, og er også en viktig inntektskilde for mediet som viser annonsen. Fra annonsørens side er som regel formålet med annonsen å promotere et produkt eller en tjeneste overfor en målgruppe.

Ulike typer annonser

Det finnes mange slags annonser. Dette gjelder både med tanke på hvilke medier man kan bruke til å publisere annonsen, og hva slags format annonsen kan ha.

La oss se nærmere på de mest populære annonseformene.

Displayannonser / bannerannonser

Displayannonsen er et populært annonseformat som også omtales som «bannerannonse». Med en displayannonse kan du enkelt nå ut til målgruppen mens de besøker ulike nettsider. Displayannonser kan bestå av både bilder, video og tekst.

Som regel blir bannerannonser presentert i form av en toppbanner (annonse som vises i hele bredden øverst på nettsiden), eller skyskraperannonser (avlange bannerannonser vist ved siden av redaksjonelt innhold).

Displayannonser kan også vises i form av pop-up-annonser. Dette er annonser som popper opp på nettsiden og dekker det andre innholdet. Ofte vil du se denne type annonser i nettaviser, magasiner på nett og større blogger.

Annonsene kjøres gjerne gjennom såkalt programmatisk annonsering, noe som beskriver måten man kjøper annonsevisninger på. Du kan da bestemme hvilke kriterier som skal oppfylles (f.eks. med tanke på målgruppe) og hvor mye du vil betale per visning.

Annonser på sosiale medier

Det er også veldig populært med annonser som vises i sosiale medier, enten det er Facebook, TikTok, Snapchat, Instagram eller LinkedIn. En av fordelene ved å ha annonser på sosiale medier, er at du kan annonsere svært målrettet mot målgruppen.

Dette er også en av grunnene til at annonser i sosiale medier er blant løsningene med høyest ROI (Return on Interest). Du får med andre ord mye igjen per krone som investeres på annonsering.

De ulike sosiale mediene tilbyr et bredt spekter av muligheter. Gjennom Facebook Ads kan du for eksempel få karusellannonser, bildeannonser, videoannonser og mange flere muligheter.

Søkemotormarkedsføring (SEM) og Google Ads

SEM eller Search Engine Marketing blir gjerne kalt for «søkemotormarkedsføring» her til lands, og brukes for eksempel om Google Ads. Dette er annonser som vises i søketreffene i Google, over de organiske treffene.

Du kan altså betale Google for at nettstedet ditt skal ha god ranking på spesifikke søkeord. Når en potensiell kunde søker på det aktuelle ordet i søkemotoren, vil din nettside kunne vises blant de øverste treffene. Dette øker sjansen for at personen klikker på nettsiden din.

Annonsen vil skilles fra de organiske treffene ved at den merkes med «Annonse» eller «Ad» (avhengig av språkinnstilling i søkemotoren).

Google Ads er den mest vanlige formen for SEM, men også andre søkemotorer kan tilby lignende annonseordninger.

Native advertising

En annen populær annonsetype, er native advertising. Dette kan beskrives som kommersielt innhold som blir presentert på en redaksjonell plattform. I mange tilfeller vil native ads minne mye om det redaksjonelle innholdet som finnes på resten av siden.

Det er for eksempel vanlig med native advertising i nettaviser. Her vil man ofte se annonser som har samme font og stil som de øvrige sakene. Samtidig vil annonsen tydelig merkes med «annonsørinnhold» eller lignende.

Det er altså ikke et formål å lure kunden til å tro at annonsen er noe annet enn nettopp en annonse. Formålet er heller å ha en annonse i et medium mottakeren allerede føler seg komfortabel og trygg med.

Ved å «etterligne» innholdet kan man enklere oppnå tillitt hos målgruppen. Samtidig gir annonseformatet en mulighet til å nå ut til svært mange på en gang.

Hvordan lage en god annonse?

Skal du lykkes med annonsering er det først og fremst viktig å vite hvem målgruppen din er. Under målgruppeanalysen bør du blant annet ta hensyn til demografi, psykografi og geografi. Både alder, interesser, bosted, utdanning og sivilstatus kan være aktuelt.

Deretter bør du lage en annonse tilpasset målgruppen. Sørg for å være kortfattet og presis, samtidig som du har et engasjerende språk. Ta også hensyn til hvilken kanal som passer best for annonsering, basert på hvem målgruppen din er.

Benchmark hjelper deg gjerne med å lage en god annonse som fenger målgruppen. Kontakt oss for mer info!

Relaterte artikler

Alt du trenger å vite om HubSpot

I dagens stadig skiftende digitale verden er det viktigere enn noen gang å tilpasse seg og utnytte alt digital markedsføring har å by på. HubSpot