Hvorfor trenger du SEO for bedriften din?

I denne artikkelen vil vi skissere hvorfor du bør gå for SEO for nettsiden din, og detaljere noen av de mange positive effektene SEO kan ha på din bedrifts lønnsomhet.

Del artikelen:

SEO, som står for søkemotoroptimalisering, er markedsføringspraksisen for å optimalisere nettstedet ditt for å forbedre mengden og kvaliteten på trafikken til nettstedet ditt gjennom organiske søkemotorresultater.

Hvis du lurer på om du trenger SEO for virksomheten din, vil jeg her gi deg våre topp 5 grunner til at vi synes det er en god (nei, flott!) idé – både kort- og langsiktige fordeler kan oppnås fra en svært effektiv SEO-strategi.

1. Synlighet, rangeringer og merkevaregjenkjenning

Nettstedet ditt kan være ditt første kontaktpunkt med målgruppen din, gi deg muligheten til å generere verdifulle potensielle kunder, salg og andre viktige konverteringer.

Feltet der en gjør sitt søk på Google har blitt en av de første kontaktpunktene for brukere som leter etter informasjon på nettet, og hvis publikummet ditt ikke finner nettsiden din, hvis den er begravd dypt og langt ned søkemotorens rangeringsliste der ingen noen gang kommer til å gå, da vil nettstedet ditt tape.

Organisk søk ​​er allment ansett som den primære kilden til nettstedtrafikk, og studier fra Advanced Web Ranking viser at nettstedene som rangerer først i Google har en tendens til å ha en CTR på rundt 30-35 % – sammenlignet med gjennomsnittlig CTR på 1,4 % for sider som rangerer som tiende (dette er sider som fortsatt er rangert på den første siden i Google). Med denne typen bevis kan du ganske tydelig se fordelene som de høyest rangerte nettstedene har på Google fremfor resten av konkurrentene.

 

Grafen ovenfor illustrerer gjennomsnittet. CTR-rate (y-aksen) mot den organiske rangeringsposisjonen (x-aksen) for alle nettsøk. Selv om det er en liten variasjon for stasjonære og mobile enheter, er trenden nesten den samme. Data er også tilgjengelige for forskjellige bransjer siden det er variasjoner på grunn av mangfoldet av setninger, og brukernes tilbøyelighet til å se forbi de første resultatene basert på deres tilpasning til søket og merkene som er tilstede i topplasseringene (de fleste variasjonene er øverste 5 resultater).

Med riktig SEO på plass kan du pushe nettsiden og merkevaren din i høyere opp i søk på Google, og du vil ha en bedre sjanse til å oppnå relevant trafikk og konverteringer gjennom nettstedet ditt.

2. Forbedret brukeropplevelse

Når du implementerer SEO på nettstedet, gir det også andre fordeler, nemlig at at dette gir en forbedret brukeropplevelse for besøkende på nettstedet. Du bør alltid tilpasse nettstedet ditt til å være så brukervennlig som mulig uansett, og flere SEO-taktikker er også på linje med å oppnå dette.

SEO-taktikker som fokuserer på komponentene av kvalitet og møte søkerens intensjoner, krever en positiv brukeropplevelse som utnytter den til å fungere i merkevarens favør. Fra tekniske aspekter ved nettstedet ditt, som å forbedre sidehastigheten for å levere raskere innlasting av nettstedet, til å lage engasjerende, verdifullt innhold (som også er optimalisert for mobile brukere), SEO-praksisen som gir nettstedet ditt en bedre brukeropplevelse, kan også hjelpe den til å rangeres bedre.

I tillegg har SEO utviklet seg over mange år for å legge større vekt på å gi kvalitet, relevant informasjon til brukere som svarer på spørsmålene deres, i stedet for bare å rangere etter søkeord. Dette sees i hvordan Google har blitt mer og mer en svarmotor, som tilbyr dataene brukerne ser etter direkte på SERPene (resultatsidene for søkemotorene). Googles intensjon med dette er å tilby brukerne informasjonen de leter etter med færre klikk, raskt og enkelt. Kunder og besøkende på nettstedet vet hva de vil ha når de skriver inn søk. Hvis nettstedet ditt ikke imøtekommer det publikummet ditt ser etter, vil Google vite det, og du kan bli etterlatt.

Når du vurderer fordelene ved  brukeropplevelse ved SEO for nettstedet ditt, kan du finne det nyttig å inkorporere SEO-planene dine i en bredere strategi for nettsteddesignet. Du kan lære mer om  nettsidedesign på siden vår for nettsider.

 

3. Nøkkelen til langsiktig suksess

I motsetning til utbredt oppfatning, er SEO perfekt i stand til å levere raske resultater, og kan være svært effektiv på kort sikt.

Hvis du er i tvil, sjekk ut hva som skjedde da vi tok fatt på optimalisering på nettsiden for en kunde innen advokatbransjen i Oslo og de så suksess over natten med rangeringsforbedringer. Kunden gikk fra side 5 hvor dem ikke var synlig til å komme på plass 7 på et kritisk viktig søkeord. Eller da vi oppdaget et problem med noe indeksering og rettet opp situasjonen raskt med noen manuelle indekseringsforespørsler.

 

Men det som skiller SEO fra andre digitale markedsføringstaktikker er den langsiktige suksessen den gir, og den betydelige avkastningen den kan oppnå på lang sikt. Å legge grunnlaget nå, kan høste økende fordeler over tid.

Mens PPC (Pay per click) og andre digitale markedsføringskanaler er veldig effektive og raske til å generere trafikk og konverteringer, stopper trafikken også hvis du skrur av kranen. Så det er en alt eller ingenting-tilnærming.

SEO kan betraktes som en markedsføringsinvestering snarere enn en utgift. Vi kaller det gjerne en bærekraftig markedsstrategi. Optimaliseringen du bruker på nettstedet ditt vil gi bedriften dusinvis av fordeler lenge etter at du har gjort endringene. Tenk på SEO som å plante et frø, eller å bygge fundamenter for et hus. Ved å lage verdifullt innhold, forbedre den tekniske helsen til nettstedet, optimalisere for søkeord og mer, gir du virksomheten din et grunnlag som selv om det potensielt gir en rekke kortsiktige rangeringsforbedringer, enda viktigere gir deg en sterkere base for å gjøre ytterligere forbedringer og se rangeringen og trafikken øke over tid.

Selv etter at du har stoppet SEO-arbeidet, har nettstedet ditt potensial til å rangere høyt på dine valgte søkeord, selv om det å avstå fra SEO-aktivitet over lang tid kan føre til at rangeringene faller ettersom konkurrenter oppnår sine egne rangeringsforbedringer fra aktiv SEO-innsats.

4. Holde tritt med et utviklende  landskapet

SEO er uten tvil den beste langsiktige digitale markedsføringsstrategien en bedrift kan bruke – og oppfølgingen av en utmerket langsiktig strategi er å fortsette å gjøre det!
Godt SEO-arbeid gir deg den perfekte basen for å fortsette å gjøre nettstedet ditt så effektivt som mulig. Som tidligere nevnt er SEO mer en investering enn en utgift, og som med alle andre investeringer får du ut det du legger inn. I tillegg, som med enhver markedsføringstaktikk, er SEO i stadig utvikling, med nye praksiser som blir mer populære og mer effektive. En kontinuerlig syklus av algoritmeoppdateringer som holder SEO folk som oss på tærne. Forskjellige søketrender som kommer og går, dermed en viktig faktor å kunne holde seg oppdatert på det utviklende SEO landskap.

Å ha et godt langsiktig SEO-grunnlag er en god start, men hvis virksomheten din ikke forblir proaktiv og holder seg på toppen av SEO og den brede konteksten i nettmiljøet, vil konkurrentene dine gjøre det. Da vil du finne deg selv falle ned igjen rangeringen igjen.

5. Relevant trafikk med høyt konverteringspotensial

SEO er en svært målrettet markedsføringstaktikk, og ved hjelp av søkeordanalyse kan du finne ut hvor stort et «marked» er, hvor mange mennesker som søker etter akkurat det søkeordet, hvor konkurransedyktig bransjen er og til og med identifisere intensjonen bak søkeordsøk. På grunn av dette har nettrafikk fra en god SEO-kampanje høyt konverteringspotensial.

Uten SEO vil det være usedvanlig vanskelig å finne en nettside i enhver bransje via søkemotorer. Ved å forstå vanskelighetene med bransjer og deres relevante søkeord og trendsøk, kan du optimalisere nettstedet ditt for å få inn den mest relevante trafikken, og de mest relevante målgruppene gang etter gang.

Relaterte artikler

Alt du trenger å vite om HubSpot

I dagens stadig skiftende digitale verden er det viktigere enn noen gang å tilpasse seg og utnytte alt digital markedsføring har å by på. HubSpot