Apple har nå bestemt seg for at brukerne av Apple sine produkter skal ha mer kontroll over eget personvern, og at man skal kunne velge om man ønsker personifiserte annonser eller ikke. Denne endringer trer i kraft med den nye Apple oppdateringen iOS 14 som nå har startet å påvirke annonseringen.
Det betyr at folk som har et Apple produkt, enten iPhone eller iPad, som har oppdatert til iOS 14, vil få opp en notifikasjon når de er på ulike apper. Der blir de spurt om man ønsker å få sporet sine aktiviteter på nettsider og apper som vil føre til personifisert markedsføring.
Hvor mange som kommer til å ønske og fortsatt bli sporet når de har mulighet til å ikke bli det, blir interessant, men det er stor sannsynlighet for at de fleste vil velge å ikke bli det.
I følge tinuiti.com har 70% per nå godtatt personifisert markedsføring, men det estimeres at dette tallet vil falle til 10% – 15% etter oppdateringen. Dette vil ha enormt store konsekvenser for dagens digitale markedsføring.
Så hvordan vil det påvirke markedsføringen?
Fremover vil ikke tilskrivelsesperiodene 28 dager etter klikk, 28 dager etter visning og 7 dager etter visning støttes for aktive kampanjer. Dette er endret til 7 dager etter klikk eller 1 dag etter visning.
Det betyr at kampanjer vil måle færre konverteringer enn før.
Fram til nå har Facebook kreditert annonsen, hvis man kjøper et plagg fram til dag 28 etter klikket på annonse. Fra og med oppdateringen vil dette kun gjelde fram til dag 7, kjøp etter dag 7 vil ikke lenger kreditere annonsene.
Det er gjort en endring i hvor mange hendelsesmålinger fra et domene som kan være oppført. Der man før kunne ha så mange man ønsket, blir dette nå kuttet ned til kun 8 målinger. Det vil ikke lenger være mulig å lage publikum på disse målingene som retargeting og tvillingpublikum.
For å lykkes i en stadig mer digital og konkurransepreget verden, må bedrifter omfavne teknologi…
SEO (søkemotoroptimalisering) kan ofte føles som en diffus og langsiktig strategi, men nøkkelen til suksess…
Hvis du driver en bedrift, er det viktig å levere riktige rapporter og betale avgifter…
I dagens dynamiske forretningsverden står selskaper overfor et konstant press om å effektivisere prosesser, redusere…
I 2025 trer flere betydelige endringer i regnskapsstandarder og relaterte regelverk i kraft, noe som…
For å lykkes i en stadig mer digital og konkurransepreget verden, må bedrifter omfavne teknologi…