Nyhetsbrev som verktøy i inbound marketing

Nyhetsbrev er en ypperlig måte å nå ut til kunder på, og er dessuten en av de mest kostnadseffektive markedsføringsmetodene. Det å sende en e-post koster tilnærmet ingenting, og samtidig kan effekten være veldig god.

I inbound marketing snakker vi gjerne om en firedelt prosess, der du skal tiltrekke og konvertere potensielle kunder, for deretter å selge og begeistre. I den forbindelse er engasjerende innhold sentralt, og nyhetsbrev er ypperlig slutten av kjøpsreisen.

Hva er et nyhetsbrev?

Et nyhetsbrev kan betraktes som en e-post som sendes ut regelmessig til en gruppe mottakere. E-posten vil som regel ha et avgrenset tema, og kan inneholde alt fra nyheter om produkter til aktuelt, engasjerende og lærerikt stoff.

Mange bedrifter sender ut nyhetsbrev som en del av markedsføringsstrategien sin. Det er imidlertid mange fallgruver, og holder du ikke tunga rett i munnen kan nyhetsbrevet ha lite positiv effekt.

Hvordan lage et bra nyhetsbrev?

Mange opplever at nyhetsbrevene de sender ut ikke blir åpnet, eller at mottakerne ikke engasjerer seg i innholdet.

Med noen enkle tips kan et nyhetsbrev bli mer engasjerende for mottakerne. La oss se nærmere på noen av disse!

1. Innhold tilpasset målgruppen

Det første du bør tenke på, er at innholdet i nyhetsbrevet bør være tilpasset målgruppen din. Hva interesserer målgruppen seg for, og hva slags utfordringer ønsker de å løse til daglig?

Når du har oversikt over dette, blir det langt enklere å lage et nyhetsbrev som faktisk er til nytte for mottakeren.

2. Ha et tydelig formål og en CTA

Når man lager et nyhetsbrev er det også viktig å ha et klart formål. Hva nøyaktig ønsker du å oppnå med e-posten? Vil du at mottakeren skal klikke på en link og komme til en landingsside? Da er det for eksempel viktig med en god CTA (Call to action).

En CTA skal oppfordre mottakeren til å utføre en handling, enten det er å laste ned en fil eller å gjennomføre et kjøp.

Innen inbound marketing er det imidlertid først og fremst viktig å skape kundeengasjement, og ikke «pushe» produkter på potensielle kunder. Dette er viktig å ha i bakhodet.

3. Nyhetsbrev bør tilpasses mottakers fase i kundereisen

Når du skal sende ut et nyhetsbrev er det også viktig å sørge for at innholdet er tilpasset mottakerens fase i kjøpsreisen. En mottaker som ikke har kjøpt et produkt enda, bør for eksempel motta annet innhold enn en gammel stamkunde.

Kjøpsreisen starter med at kunden oppdager et produkt. Deretter kan vedkommende vurdere produktet, før en beslutning blir tatt. Dette bør gjenspeiles av innholdet du sender ut.

Men også etter kjøpsreisen kan nyhetsbrev være relevant. Tidligere kunder kan holdes engasjerte ved å sende nyttig stoff på e-post. På den måten kan du fortsette å minne kunden på at bedriften eksisterer, slik at vedkommende husker deg til neste gang et kjøp er aktuelt.

Det å skulle sende ut nyhetsbrev tilpasset mottakers fase i kundereisen kan være tungvint uten marketing automation. Med verktøy som HubSpot kan kunder motta automatiske og forhåndsskrevne e-poster basert på hvor de er i kundereisen. Enkelt og tidsbesparende.

4. Velg en god tittel på nyhetsbrev

En av de største utfordringene ved å sende ut nyhetsbrev, er at mange av brevene forblir uåpnet i mottakers innboks. Dette vil ofte handle om at tittelen på e-posten ikke vekker mottakers nysgjerrighet.

Det er derfor veldig viktig å ikke glemme tittelen. Har du laget et bra nyhetsbrev er det synd om det aldri åpnes fordi tittelen er uengasjerende. 

5. Unngå klassisk salgsspråk

En annen vanlig tabbe bland bedrifter som sender ut nyhetsbrev, er at det brukes et altfor selgende språk. De færreste er interessert i reklame, og mange av oss ignorerer nyhetsbrev som er av typen «SE HER!!! NÅ KAN DU FÅ ET SUPERTILBUD!!».

Inbound marketing handler som nevnt om å tiltrekke seg kunder gjennom engasjerende innhold, fremfor å pushe på dem reklame. Ta gjerne utgangspunkt i HubSpot sin anbefaling om at minst 90 % av nyhetsbrevet bør være lærerikt eller engasjerende stoff.

6. Vær personlig

Et siste tips til deg som skal sende ut nyhetsbrev, er å være personlig. Et eksempel på dette er å legge inn en automatisk formel som gjør at kundens navn nevnes den innledende hilsenen.

Kunden vil nok skjønne at e-posten ikke er skrevet direkte til han eller henne personlig, men de fleste setter likevel pris på personlige nyhetsbrev.

Hvem kan motta nyhetsbrev?

Etter at GDPR kom, er det forholdsvis strenge regler for hvem som kan motta nyhetsbrev. Du kan ikke sende nyhetsbrev til kalde leads. Alle mottakerne skal ha gitt sitt samtykke, uavhengig av hvorvidt de har kjøpt noe hos deg eller ikke.

Det kan være lurt å ha dette i bakhodet før du setter i gang med utsending av nyhetsbrev, slik at du unngår klager.

Motta hjelp med nyhetsbrev

Benchmark har ekspertise innen inbound marketing, og hjelper små og store bedrifter med effektiv markedsføring.

Kontakt oss i dag om du vil ha hjelp med nyhetsbrev og inbound marketing!

Benchmark – Inbound made easy!

Misjonen vår er å bidra til økt vekst for deg som kunde, noe vi gjør gjennom målrettede arbeidsmetoder. Teamet vårt består av løsningsorienterte og kreative folk med bakgrunn som utviklere og prosjektledere. Ved å slå sammen våre digitale hoder sørger vi for at du kan oppnå dine mål på en mest mulig lønnsom og effektiv måte.

Del med andre:

Utvalgte artikler

Noen av våre kunder

Jeg vil bli kontaktet