Vi hater å bli solgt til, men elsker å kjøpe

Den viktigste faktoren i utgående markedsføring er overtalelse. Du ønsker å overbevise publikum om at det du tilbyr er riktig for dem. Du kan gjøre det direkte ved å snakke om egenskapene til produktet eller tjenesten din. Eller indirekte ved å formidle en følelse av stemning og identitet.

Når det kommer til inbound marketing, er det annerledes. Målet ditt er ikke å overtale, målet ditt er å utdanne, lære bort og opplyse – og da er tillit helt essensielt.

Hvorfor tillit er bedre enn overtalelse?

For ca 15 til 20 år siden var det kun et alternativ. Du ble solgt til. Du gikk inn i en butikk og var sentrum av oppmerksomheten. Selgeren skulle gjøre alt i sin makt for å sørge for at avtalen ble gjennomført.

Over tid, har vi utviklet oss og endret hele kjøpskulturen. Vi har gått bort fra å bli overtalt av andre, og på en måte ønsker vi å finne en måte å overtale oss selv på.

Vi mennesker hater å bli solgt til, men elsker å kjøpe.

Det er kanskje en merkelig måte å si det på, men vi liker følelsen av å selge til oss selv mye mer, enn følelsen av at en pågående selger skal pushe produkter eller tjenester på deg.

«Hei, kom å kjøp min greie» – er folk flest ferdig med.

Vi sjekker oftere referanser, anmeldelser og gjør dypdykk i produkt- eller tjeneste. Måten vi handler på er endret drastisk.

Når en potensiell kunde gjør research og gjør opp sin egen beslutning, kan de stoler på deg i måten du lar de gjøre beslutningen på gjennom kunnskap. Du vet at de gjør mer research og du hjelper dem å ta en beslutningen basert på kunnskap og ekspertise. Du tvinger det ikke på dem – du bygger tillit, gjennom hele kjøpsprosessen.

Når kunden trenger deg, ikke når du trenger kunden

I en inbound marketing strategi handler det om å være der for kunden. En kunde som søker etter løsning på et problem eller en utfordring – og direkte får svaret i en godt skrevet fag-artikkel, video eller gjennom podcast fra din bedrift – skaper umiddelbart tillit til din kompetanse og ekspertise. Som om du visste nøyaktig hva kunden tenkte.

Den ultimate kjøpsopplevelsen?

Vi kommer ikke til å gjøre alt som trengs for å selge til deg. Vi kommer ikke til å ringe deg, selv om vi vet at du er klar til å kjøpe. Med riktige verktøy, vet vi hva som passer best for deg. Men for å bygge ekte tillit, ville vi ikke tvinge dette på deg, vi lot deg ta den avgjørelsen og vi var her kun for å hjelpe på veien.

Dette tror vi beskriver den ultimate kjøpsopplevelsen uten press.

benchmart-microsoft-outlook

Hvordan Cloud-løsninger kan gjøre driften mer effektiv?

I dagens dynamiske forretningsverden står selskaper overfor et konstant press om å effektivisere prosesser, redusere kostnader og samtidig levere verdi til kundene sine. En av ...
Les mer →
benchmark-firmaetablering

Hva bør du vite om endringer i regnskapsstandarder i 2025?

I 2025 trer flere betydelige endringer i regnskapsstandarder og relaterte regelverk i kraft, noe som vil påvirke både små og store foretak. For å sikre ...
Les mer →
benchmark-regnskap

Markedsføringstrender for 2025 – Hva bør du fokusere på?

For å lykkes i en stadig mer digital og konkurransepreget verden, må bedrifter omfavne teknologi som muliggjør smartere, raskere og mer presis kommunikasjon. Marketing automation, ...
Les mer →