Det er en kritisk tid for små og flere mellomstore bedrifter under denne COVID-19-pandemien. På grunn av koronaviruset har mange virksomheter blitt tvunget til å stenge, mange andre har mistet en betydelig prosentandel av kundene, og de fleste har måttet permittere ansatte helt ned til absolutt smertegrensen.
Og hvis du er som meg, er du nå tvunget til å jobbe hjemmefra mens du også utfører hjemmeundervisning for dine barn. For meg betyr det at dagene mine blir brukt på å undervise sønnen min i 6. klasse; matte, engelsk, språk, kunst, historie og gym. Så er det min 2 år gamle datter som må stimuleres med lek, læring og moro. Alt dette i tillegg å rydde etter dem. Det gir ikke mye tid til jobb …
Det er med andre ord et mareritt!
Det var den dårlige nyheten …
Men la oss snakke om de gode nyhetene
Den gode nyheten er at dette også er en unik mulighet som kommer kanskje en gang i livet. Tenk på det som en mulighet til å investere i Google eller Facebook når ingen hadde hørt om disse selskapene. Å vite hva du vet nå, ville det åpenbart ha vært en no-brainer å investere i Google eller Facebook. Da de først lanserte var det imidlertid skummelt fordi det var upløyd grunn.
Jeg vil hevde at vi er i en lignende situasjon nå. Det er mye å hente hvis vi holder fokus på fremtiden i stedet for å bli fanget opp i negativiteten som sirkulerer i media.
Ikke få panikk!
For noen små bedrifter kan denne pandemien bokstavelig talt være slutten. Imidlertid, hvis selskapet ikke har en umiddelbar risiko for å gå ut av virksomhet, vil jeg oppfordre deg til å lese videre og følge rådene i denne artikkelen.
Igjen, dette kan være en mulighet du ikke vil gå glipp av. Her er noen tips for å hjelpe deg med å komme på topp under denne pandemien …
Tips # 1: Invester i markedsføringen din hvis du kan
Mange av konkurrentene dine tar foten av markedsføringspedalen, noe som betyr at du kanskje kan blåse rett av dem! Tenk på det som at haren tar en pause mens du er i ledelsen bare for å la skilpadden vinne løpet med jevn innsats. Ikke ta foten av pedalen!
Selvfølgelig er jeg klar over at mange bedrifter rett og slett ikke er i stand til å investere på grunn av tapte inntekter, og hvis det er tilfelle, hopp bare over dette tipset. For alle andre er dette imidlertid den viktigste «take-away» fra denne artikkelen. Nå er det på tide å investere mer, ikke mindre i markedsføringen. Det er slik du kan få et konkurransefortrinn i månedene og årene som kommer.
Tips # 2: Vurder og omfordel markedsføringsbudsjettet ditt
Åpenbart er TV reklame (med mindre det er i forbindelse med nyhetene), messer og utendørsreklame ganske enkelt ikke et alternativ med COVID-19-pandemien. Så hvis du planla å investere midler i overnevnte kanaler, så er det på tide å overføre budsjettet til andre kanaler, for eksempel digital markedsføring.
Noen av våre kunder har for eksempel midlertidig redusert annonsering på nettet med Google Ads og flyttet budsjettet over til søkemotoroptimalisering (SEO). På den måten kan de gjøre forbedringer i sine organiske rangeringer som vil hjelpe dem å overvinne konkurransen når pandemien er over. Hvis du har stengt av annonsering, og har råd til å fortsette å investere i markedsføring, vil jeg sterkt anbefale å omfordele det budsjettet for å forbedre søkerangeringen (SEO) din. Dette er en investering som kan gi en veldig sterk avkastning når virksomheten er tilbake til det normale.
Tips # 3: Endre leveringsmetoden din
Hvis du har en håndverkervirksomhet, eller en tannlege der du ikke lenger er i stand til å se kunder personlig, kan du se om du er i stand til å generere inntekter eller generere potensielle kunder, eller stille avtaler på andre måter.
Her er for eksempel noen måter du kan endre leveringsmetodene dine under denne pandemien:
- Tannleger / kjeveortopeder kan tilby virtuelle konsultasjoner i stedet for konsultasjoner på egenhånd – og det samme gjelder økonomiske rådgivere og andre typer fagpersoner.
- Lokale forhandlere kan tilby å levere varer til kunder i stedet for at folk kommer inn i butikkene sine.
- Massasjebad kan markedsføre produktene sine i stedet for tjenestene sine siden de ikke kan se folk personlig
- Andre virksomheter kan tilby rabatter for betaling på forhånd. For eksempel tilbyr noen restauranter i nærheten av meg “rabattavtaler/obligasjoner” der kundene kan betale 120,- for å få mat verdt 200,- i fremtiden når restauranten åpner igjen. Bedrifter kan gjøre noe lignende med nedsatte gavekort.
Tips # 4: Fokusèr på dine eksisterende kunder
Imidlertid er denne pandemien en god påminnelse om at det er mye enklere og rimeligere å markedsføre for eksisterende kunder enn å skaffe seg nye.
Det viktigste spørsmålet her er, “Hva annet kan du gjøre for å hjelpe dine eksisterende kunder?” Kan du tilby tilleggsprodukter eller tjenester? Kan du fremskynde leveransen mot et pristillegg? Kan du selge mer med kvantumsrabatt? Kan du samarbeide med en annen virksomhet for å forbedre produktet eller tjenesten din?
Vi har allerede en del kunder som har forstått viktigheten av å investere i sin fremtid i denne pandemien, og har valgt å sikre sin posisjon gjennom SEO/søkemotoroptimalisering. De har ikke redusert markedsbudsjettet, bare omfordelt.
Til slutt, tenk positivt og rigg bedriften for et comeback!
Som jeg nevnte tidligere, er dette en kritisk tid å være en liten eller mellomstor bedrift. Jeg skal innrømme det, jeg er redd også, men jeg er også forsiktig optimistisk. Jeg tror virkelig vår virksomhet vil bli sterkere og sunnere når dette er over. Og hver dag prøver jeg å bare glede for å komme tilbake til normalen.
Som Steven Tyler fra Aerosmith sang: “Livet er en reise, ikke en destinasjon.” Forhåpentligvis vil dette ikke vare mye lenger, noe som også betyr at jeg sannsynligvis aldri noen gang vil få denne sjansen til drive hjemmeskole for sønnen min, gjøre aktiviteter (nesten) hele dagen med min datter, eller se kona mi 24/7. Det er en unik tid i historien, og det er verdt å ta et øyeblikk for å absorbere alt. I mellomtiden, vær trygg og vær hjemme!
Trenger du mer hjelp under COVID-19-krisen?
Nøl ikke med å ta kontakt, vi har valgt å gi våre kunder 25% avslag for at vi kan bidra til dugnaden i denne spesielle tiden?