Det finnes flere måter å tiltrekke trafikk til nettsiden sin på. Du kan for eksempel dele innlegg som linker til nettsiden din på gjesteblogger eller i sosiale medier. Men kanskje enda mer effektivt er det å oppnå økt trafikk fra søkemotorer som Google.
SEO – enkelt forklart
En stor andel av alle kjøp starter med at forbrukeren søker i Google først. Dette gjøres gjerne for å lese mer om produkter og tjenester, eller for å sjekke priser.
De fleste av oss vil imidlertid ikke bla side etter side i Google for å lese om produktene eller tjenestene vi søker etter. Istedenfor klikker man seg inn på de øverste treffene i søkeresultatene (SERP).
Derfor er det strategisk smart å ha en nettside som ranker bra i søkemotoren. SEO (Search Engine Optimization) kalles også for søkemotoroptimalisering. Formålet med SEO er å optimalisere et nettsted slik at det blir mer synlig i Google.
Eller rettere sagt – man forsøker å oppnå en bedre ranking for nettsiden sin i SERP. Jo høyere opp nettsiden vises, jo større sjanse er det for at potensielle kunder klikker seg inn på den.
SEO vs. SEM | Hva er forskjellen?
SEO omtales ofte i sammenheng med SEM (Search Engine Marketing) eller søkemotormarkedsføring. Også når det er snakk om SEM, er formålet at nettstedet skal synliggjøres i søkemotoren. Forskjellen er at man betaler for plasseringen.
Du kan med andre ord betale for at bedriftens nettside skal rangere bra for spesifikke søkeord. Men så snart du stenger pengekranen, vil også synligheten opphøre.
Med SEO kan du oppnå økt organisk trafikk til nettsiden. Det betyr i praksis at kundene kommer til deg, heller enn at du må betale for å bli synlig for dem. Ønsker du langsiktig økt synlighet og bærekraftige resultater, er SEO det beste valget.
Likevel er det greit å vite at også SEM kan være til stor nytte. Har du for eksempel kun behov for økt synlighet over en kortere periode, kan SEM gi raske og gode resultater.
Hvordan jobber man med SEO?
Det finnes mange SEO-metoder. Blant teknikkene man tar i bruk, kan vi nevne SEO på og utenfor nettstedet. Disse omtales gjerne som «off-page» og «on-page» SEO. On-page SEO kan beskrives som SEO-tiltak som utføres på selve nettsiden, mens off-page er utenfor siden.
Vi skal her gi deg en liten oversikt over noen av de mest vanlige metodene som tas i bruk både innen on- og -off-page SEO.
On-page SEO
SEO som utføres på selve nettsiden din vil som regel handle om å optimalisere innhold, meta tags, titler, metabeskrivelser og andre relevante elementer på siden. I den forbindelse er disse tiltakene vanlig å jobbe med:
- Innholdsmarkedsføring og produksjon av SEO-tekst
- Optimalisering av bilder
- Søkeordoptimalisering
- Teknisk SEO (optimalisering av hastighet etc.)
Det kan for eksempel være aktuelt å lage tekst der det flettes inn relevante søkeord i brødtekst og overskrifter. Når en forbruker søker på disse ordene i søkemotoren, vil Google sine crawlere se at nettsiden din inneholder de samme ordene, og anse siden som relevant.
Off-page SEO
Jo mer relevant nettsiden din er fra Google sitt ståsted, jo høyere opp i søketreffene vil den havne. Samtidig vil kvalitet og autoritet spille en rolle. Søkemotoren vil betrakte et nettsted som mer pålitelig og autoritært dersom det linkes til siden fra andre populære nettsider.
Off-page SEO handler om metoder som bidrar til at det drives trafikk til nettstedet ditt fra andre nettsteder. Dette kan for eksempel oppnås gjennom følgende tiltak:
- Lenkebygging
- Gjesteblogginnlegg
- Sosiale medier
- At merkevaren din nevnes på populære nettsider
Hvorfor er SEO og inbound marketing relevant for hverandre?
Ved hjelp av SEO kan du som nevnt oppå økt trafikk til nettstedet ditt. Inbound marketing handler blant annet om å tiltrekke nye potensielle kunder til nettsiden sin gjennom innhold. Derfor går SEO og inbound marketing hånd i hånd.
Ved å lage lærerik SEO-tekst som er av verdi for målgruppen din, kan du både tiltrekke og engasjere kundene dine.
Det å lage SEO-tekst som faktisk er interessant og nyttig å lese er uansett viktig. Google er nemlig opptatt av å levere relevante resultater av god kvalitet i søketreffene. Har du en tekst full av søkeord som ikke engasjerer leserne, kommer du ikke særlig langt.
Motta hjelp med SEO og inbound marketing
Ønsker du å komme i gang med inbound marketing? Da er SEO en viktig del av prosessen. Ved hjelp av søkemotoroptimalisering kan du sørge for at nettstedet ditt blir mer synlig i Google, og at flere potensielle kunder finner produktene dine.
Benchmark jobber med inbound marketing til daglig, og har verktøyene som trengs for at du skal kunne lykkes med SEO. Kontakt oss i dag for mer info!