Det å lage sin egen podcast er dessuten ikke noe spesielt avansert, men krever en del arbeid og teknisk kunnskap. Vi skal nå se nærmere på hvordan du går fram når du skal lage en podcast!
Planlegg innholdet godt
Det første du bør gjøre før du realiserer planene om å lage en podcast, er å ha et konsept eller en idé. På samme måte som all annen markedsføring, trenger du å vite hvem du skal kommunisere med. Kartlegg hvem målgruppen er! Her kan du blant annet ta hensyn til målgruppens interesser, geografiske tilholdssted og demografi (alder, kjønn og lignende).
Finn også ut hvordan konseptet ditt skal skille seg ut i mengden. Det finnes sannsynligvis andre podcaster som omhandler samme tema du tar utgangspunkt i. Kanskje din podcast skiller seg ut ved at den har et snev av humor? Eller at du forklarer ting på en enklere måte enn konkurrentene?
Sørg også for at din podcast har et tema du faktisk interesserer deg for. Det å snakke i timevis om et tema kan fort bli tørt for både deg og lytteren om du ikke har motivasjon eller glede av å snakke.
Godt teknisk utstyr er en nøkkel
Så snart konseptet er i boks, gjelder det å finne egnet teknisk utstyr. Spesielt viktig er det å finne godt lydutstyr, da spesielt mikrofon. Lyd er tross alt en sentral del av det å drive podcast. Det er mulig å bruke mobiltelefonen til å gjøre lydopptak, men kvaliteten blir deretter (kvaliteten avhenger naturligvis av hva slags mobiltelefon du bruker).
En lydopptaker eller mikrofon av høy kvalitet er en smart investering. Dette trenger dessuten ikke koste så mye, og det er mulig å få kvalitetsutstyr til under tusenlappen. Har lydopptakeren minnekort, kan dette overføres til PC-en for videre redigering. Mikrofoner har som regel USB-kabel, og de kan kobles direkte til datamaskinen.
Redigeringsprogram eller -app
Når du har spilt inn lyden du ønsker å bruke i din podcast, er det tid for redigering. Da kan du legge til musikk, justere lydvolum, samt klippe bort det du eventuelt ikke ønsker å bruke. Vi kan tipse om redigeringsprogrammer som Adobe Premiere eller Audacity. Det er også mulig å overlate redigeringsjobben til et firma som har ekspertise på dette.
Det er mulig å ikke redigere i det hele tatt, men da bør utgangspunktet (originallyden) være av høy kvalitet. Det finnes også enkle apper som Anchor. Denne lar deg bruke mobilen som opptaksverktøy, og deretter kan du redigere opptaket direkte i appen.
Omgivelser teller mye
Når du lager podcast for bedriften din, er det også viktig å spille inn lyden i riktige omgivelser. Unngå å spille inn lyd i områder med mye bråk (så fremt du ikke holder på med et 10-på-gaten-intervju eller lignende). Pass også på at det ikke blir ekko!
Podcast for bedrift bygger brand
Et siste tips når du lager podcast for bedriften din, er å ivareta bedriftens brand. Sørg for at podcasten har en profesjonell logo (gjerne bedriftens logo) og at grafiske elementer ikke ser amatørmessige ut.
Podcasten din vil vises med en logo der den kan lastes ned, så sørg for at dette ikke ser «halvveis» ut! Del gjerne podcasten på Spotify eller iTunes via en RSS-feed.
Lykke til med din podcast!