Når vi på en enkel måte skal forklare hva Inbound marketing er, så er det prosessen med å hjelpe potensielle kunder med å finne en løsning – din bedrift.
Dette skjer ofte før kunden i det hele tatt er klar til å foreta et kjøp, men å ta kontakt tidlig kan gjøre dere til et alternativ og til slutt gi salg og inntekter.
Inbound marketing er en strategi som bruker mange former for markedsføring – innholdsmarkedsføring, blogger, arrangementer, søkemotoroptimalisering (SEO), sosiale medier med mer – for å skape merkevarebevissthet og tiltrekke nye kunder.
Oppsøkende (mas) vs. Inbound (svar på søk)
Mens utgående markedsføring oppsøker kunder, fokuserer inngående markedsføring på synlighet, så mulige kjøpere kommer til deg. I stedet for å “leie oppmerksomhet”, fokuserer selskaper som bruker Inbound markedsføring på nye metoder rettet mot å bygge bevissthet, utvikle relasjoner og tiltrekke kunder som skal ende opp som lojale ambassadører. Disse metodene gjør deg attraktiv for kunder fordi de ikke får folk til å føle at de blir solgt til. Det er jo det verste vi vet. Innholdet som tilbys av Inbound marketing er lærerikt, underholdende og det blir satt pris på av forbrukere. Når det gjøres riktig, kan Inbound marketing gi mye bedre resultater enn tradisjonell markedsføring som forstyrrer kunder i stedet for å gi dem en åpen invitasjon til å engasjere seg.
Når forbrukere finner bedriften din på denne måten, har den en sterkere innflytelse på deres fremtidige beslutninger og deres syn på deres bedrift generelt. Og det aller beste, det er at Inbound marketing består av helt organiske kunder, så for å lykkes er en kampanje mer tjent med å ha gode hjerner enn store budsjetter.
Inbound marketing har den kraftige evnen til å sette kundene i førersetet, og forbinder deg med folk som er genuint interessert i det du har å si. Bortsett fra konverteringer og kundeoppbevaring, kan innkommende markedsføring gjøre underverker for delinger i sosiale medier, merkevarebevissthet og søkemotoroptimalisering. En sterk Inbound marketing-strategi lar kundene engasjere seg med merkevaren din når som helst. Dette gjør at dere kvalifiserer leads for mindre penger enn tradisjonell markedsføring. Ettersom mengden av data fortsetter å øke – ifølge IBM lager vi 2,6 kvintillioner byte med data per dag – informasjonsoverflod og oppmerksomhetsknapphet vil bare fortsette å stige. Din mulige kjøper har all informasjonen han/hun trenger for å ta en kjøpsbeslutning når som helst og hvor som helst.
Detaljspesifikasjoner, priser og produkt-/tjenesteanmeldelser er rett i lommen, for ikke å nevne sosiale mediers innvirkning på informasjonsdeling. For å lykkes i dette utviklende landskapet er synlighet gjennom Inbound markedsføring nøkkelen.
“Inbound marketing er så kraftig fordi du har makten til å gi søkeren/forbrukeren nøyaktig det svaret de leter etter på det tidspunktet de trenger det. Det bygger tillit, omdømme og autoritet uansett hvilken nisje du praktiserer denne formen for. markedsføring i.”
Vanlige problemer som Inbound marketing kan løse
Når det gjelder implementering av en langsiktig strategi, er Inbound marketing en investering som vil hjelpe deg med å øke merkekjennskapen, preferansene og til syvende og sist inntektene.
Problem: Jeg må øke merkevarebevisstheten min.
Opptil 93 % av kjøpssyklusene starter med et nettsøk. Hvis bedriften din vises øverst i søkeresultatene, eller er aktiv på en søkers sosiale nettverk, kan du organisk øke merkevarebevisstheten din. For å gjøre det, må du sørge for at du har riktig innhold og meldinger på plass for å vises i disse viktige inngående kanalene.
Problem: Jeg ønsker å forbedre min merkevarepreferanse.
Ved å lære, underholde og samhandle med mennesker før de tenker på å foreta et kjøp, bygger du tillit og øker sannsynligheten for at de velger deg når de er klare til å kjøpe. Undervurder aldri virkningen av å bli et kjent ansikt.
Problem: Jeg trenger å tiltrekke meg flere potensielle kunder, men har mindre å investere.
Inbound marketing er en langsiktig investering som bygger på seg selv over tid. Resultatene dine vil mangedobles etter hvert som du blir flinkere til å lage og blande innhold som naturlig tiltrekker organiske kunder.
Problem: Jeg er ikke sikker på at jeg har personalet eller budsjettet til å gjøre Inbound marketing.
Som mange andre ting, jo mer du legger i inngående innsats, jo mer vil du få ut av det. Men hvis du har en god strategi på plass som skisserer temaer, innhold og distribusjon, kan du sørge for å unngå bortkastet innsats.
Planlegging, implementering og optimalisering av Inbound marketing-programmet
Når det kommer til Inbound marketing, jo mer du investerer, desto større er avkastningen. Å lage godt innhold handler om hjerner og engasjement ikke budsjett. Du kan ikke kaste mer og er penger på innhold for å gjøre det effektivt, du må legge hodet og hjertet i det.
Som kunde av Benchmark har dere tilgang på hele markedsapparatet man måtte trenger for å skape suksess. Vi er deres eksterne markedsavdeling, samtidig som vi skal jobbe så tett at det føles ut som vi sitter under samme tak.
Benchmark sitt mål er å knytte mennesker og internett sammen og sørge for at de som søker finner den tjenesten eller produktet de leter etter. Da er det godt å være der, være relevant, vær et alternativ