Men det er mange sosiale plattformer som krever tid og er vanskeligere å opprettholde nærvær i hver enkelt av dem. Det beste alternativet er å være med og delta aktivt på sosiale nettverk som kan hjelpe organisasjonen din mest. Så, hvilke er de beste?
1. TikTok
Fra og med 2018 var TikTok tilgjengelig i mer enn 150 markeder og på 75 språk. TikTok ble lastet ned mer enn 104 millioner ganger på Apples App Store i løpet av hele første halvdel av 2018.
Målgruppe : TikTok har en tendens til å appellere til yngre brukere, siden 41 % av brukerne er mellom 16 og 24 år. Blant disse TikTok-brukerne sier 90 % at de bruker appen daglig. TikToks geografiske bruk har vist at 43 % av nye brukere er fra India. Fra juli 2020 var det over 90 millioner månedlige aktive brukere i USA alene.
VIRKER FOR : Korte og effektive videoer som spres viralt med tips, triks og humor.
2. Facebook
Facebook er soleklart det beste sosialt nettverk for bedrifter, her er hvorfor :
Målgruppe: Facebook telles med mer enn 2000 millioner aktive brukere, menn og kvinner i like stor grad, og det kommer ikke bare til en ung befolkning, men også modne publikum fra 35 til 54 år, og 67% av dem har inntekter over 300.000NOK
VIRKER FOR : Opprette mer dynamiske relasjoner med klienter, detaljerte oppdateringer, og du kan bruke profilen din som en utvidelse av nettstedet ditt. Bygge en merkevare med Facebook samfunnet, ved hjelp av ulike programmer og apps. Overvåke aktiviteten på selskapets nettside, takket være Facebook Insights, for å få et resultat der innholdet har bedre tilbakemelding (liker og kommentarer). Enkelhet og effektivt for å utvide potensielt nettverk.
3. LINKEDIN
LinkedIn er et profesjonelt nettverk som gjør det mulig å finne nye kunder og fagfolk, og gjør det lettere å bygge relasjoner med merkevarer som kan påvirke firmaet.
Målgruppe: LinkedIn har allerede mer enn 335 millioner aktive brukere, 59% av dem er menn, og 41% er kvinner. Det meste av publikum er mellom 25 og 34 år, og Spania en av de 15 beste landene som bruker dette nettverket mest.
VIRKER FOR: Leter du etter nye kunder og bygger relasjoner med innflytelsesrike merker. Opprette kontaktgrupper hvor du kan integrere kvalifiserte fagfolk og eksperter på et bestemt felt. Introdusere selskapet i forskjellige grupper og få/gi relevant informasjon, gjennom spørsmål til ulike grupper som du delta i.
4. GOOGLE +
G + fungerer noe likt som Facebook, slik at merkevarer kan samhandle dynamisk med brukerne, men denne plattformen tillater også å lede innholdet til bestemte brukere, noe som gir mer relevans for meldingene. Det er flott for webposisjonering.
Målgruppe: G + er et nettverk hvor de fleste brukere er menn (63%), sammenlignet med kvinner (37%). Antall brukere er betydelig lavere enn andre sosiale nettverk, og de fleste brukerne er mellom 18 og 34 år gamle.
VIRKER FOR: Å dele informasjon med yngre forbrukere. Opprette digitale interaksjoner
5. TWITTER
Dette nettverket teller allerede med mer enn 500 millioner aktive brukere, og det er utmerket å lage samtaler mellom merker og tilhenger innen 280 tegn.
Målgruppe: De fleste Twitter-brukere er kvinner (62%), bare 38% er menn. 71% av brukerne er mellom 25 og 54 år, og 63% av brukerne har en gjennomsnittlig inntekt på 320.000NOK
VIRKER FOR: Bedrifter som ikke har mye tid, men vil være aktive. Finn ut hvordan merkevaren blir nevnt og snakket om, slik at du får direkte svart på kundens tvil, kommentarer og kritikere, samt å fremme produkter, som kundeservice, markedsundersøkelser mv.
6. PINTEREST
Et virtuelt kort som lar brukerne «samle» bilder, koblinger, artikler, etc., og organisere det. Andre brukere kan like «kortene» dine, kommentere det og dele det med andre.
Målgruppe: Populariteten til dette nettverket har gått over taket, og er på 11 millioner i desember. På bare i en uke har de 40 ganger flere visninger enn de har mottatt de siste 6 månedene. De fleste brukere er kvinner med 83%, og 70% av brukerne har en inntekt mellom 100.000 og 450.000.
VIRKER FOR: Stor eksponering av dine produkter, spesielt til de innen kreativ design, som faktum er at hvert innlegg krever et bilde. Å synliggjøre visuelle varer, slik at brukerne kan skape forventinger med merkevaren og industri.
7. YOUTUBE
Takket være opplæringsprogrammer og videoblogger har denne plattformen for videodeling blitt et nøkkelverktøy for å tiltrekke forbrukerne.
Målgruppe: Dette nettstedet teller med tilsvarende lik andel av menn og kvinner, men er segmentert etter alder. Nesten to – tredeler av publikumet her er yngre enn 34 år, og av disse er 47% mindre enn 24 år gammel.
VIRKER FOR: Bedrifter med produkter som kan fremmes bedre gjennom opplæring og demonstrasjoner. Merker som kan produsere kvalitets videoer og ta fordeler ut av det.
8. INSTAGRAM
Sist men ikke minst er Instagram, basert på bilder og korte videoer. Det brukes mye av et publikum der produkter og tjenester har stor betydning, så mye som å kunne vise nyheter, tjenester, produkter, hendelser og annen visuell informasjon.
Målgruppe: Populariteten til dette nettstedet har vært eksponentielt, de fleste av brukerne er kvinner med 62%.
VIRKER FOR: Humanisere merkevaren gjennom høyt visuelt innhold. Viser fordeler og egenskaper til produktene. Oppnå geografisk og demografisk statistikk.
Så, før vi er ferdige, vil vi også gi deg noen av fordelene sosiale nettverk gir til selskaper:
- Du gir en aktiv tilstedeværelse av merkevaren din. Å ha en profil i ett eller flere av disse sosiale nettverkene, vil forbedre posisjoneringen din på nettsøk.
- Sosiale medier representerer en lavpris og stor effektiv digital markedsføring strategi. Selv om bruken er gratis, kan du investere i sosiale medier kampanjer hvis du vil ha bedre resultater .
- Din profil på et hvilket som helst sosialt nettverk vil garantere et høyere geografisk omfang. Merket ditt kan ses overalt i verden, og alle kan bli din nye kunde.
- De er nye kommunikasjonskanaler med kundene dine og generelt publikum, som genererer tilbakemelding med innlegg og kommentarer. Og disse skaper et bånd mellom deg og ditt publikum.
- Kundeservice. I dag er det vanlig at brukerne kommuniserer og klargjør tvil om et produkt eller en tjeneste, gjennom selskapets sosiale medier profil.
- Sosiale nettverk gir deg relevant informasjon for bedriften om dine kunder. Den overvåker resultatene ut av innhold som legges ut og hjelper til med å identifisere nye muligheter og segmentere målet ditt.
- Du kan opprette lokal tilhørighet mellom kundene dine, merkevaren din og potensielle kunder. På sosiale medier blir våre kunder ambassadører av merkevaren.
- Korrekt og kreativ bruk kan gjøre innhold virale og fremme internasjonalisering av merkevaren, samt tiltrekke trafikk til ditt nettsted.
- Å ha en profil på sosiale medier hjelper deg med å forbedre merkevarens helhet, uansett hva slags selskap du er eller hvilke produkter og tjenestene du tilbyr .Sosiale nettverk er for alle.