Smykkebransjen er dynamisk og raskt voksende. I dag kan du surfe og handle på internett hos en rekke juvelere i e-handel (som thune.no) eller ta turen til store butikkene (som Mestergull) for å kjøpe en diamantring. Videre kjøper forbrukerne året rundt og ofte for seg selv i stedet for andre. Likevel holder uavhengige gullsmeder seg fortsatt fast på den samme markedsføringstaktikken de har vært avhengig av i årevis: jungeltelegrafen, avisannonser, en fortelling som feirer butikkens familiearv og høytidssentriske kampanjer. Både forbrukeratferd og markedet endrer seg – og smykkemarkedsførere risikerer å bli liggende igjen hvis de ikke gir strategiene sine en digital fornyelse.
For å hjelpe deg med å utvikle din markedsstrategi, får du tre enkle tips du kan gjøre for å dra «nytte av bransjetrender».
1. Utnytt fordelene dine på nettet, i stedet for å stole på tradisjonell muntlig markedsføring.
Sosiale medier er det moderne markedsføring i munnen – og kundene dine er de største talsmennene for merkevaren. Hvis merkevaren din ikke har tilstedeværelse på sosiale medier, gjør du det til en prioritering å sette opp kontoer på Facebook, Instagram og Twitter. Den eneste måten å finne merkevareres forkjemper for er å være aktive på plattformene de bruker. Når det gjelder merkevaremelding, stoler folk mer på vennene sine enn markedsføringsteamet ditt. Når kunder legger ut og deler autentiske bilder av produktene dine med sine sosiale følger; de anbefaler egentlig produktene dine til sine jevnaldrende. Belønne disse lojale kundene med rabatter, gaver med kjøp, eksklusive tilbud og privat salg for å holde dem oppdatert.
2. Markedsfør med kundehistoriene dine i stedet for å stole på butikkens familiearv.
Fremhev kundehistorier for å styrke merkevaren din. Samle bilder og bildetekster som kundene dine deler om produktene dine på nettet. Ved å gjøre det, vil du avdekke en mengde kraftige markedsføringsmidler.
Folk elsker autentiske historier som trekker i hjertet. Feir kundene dine ved å fortelle hva smykkene dine betyr for dem. Med kundenes tillatelse kan du dele disse bildene og videoene på dine egne markedsføringskanaler for å inspirere andre til å kjøpe. Vurder å bruke en hel plass på nettstedet ditt for å dele disse historiene om forlovelser, jubileer, konfirmasjoner og andre anledninger.
3. Kjør kampanjer på sosiale medier året rundt i stedet for bare å gjøre det rundt høytidene.
Kjør markedsføringskampanjer på sosiale medier med jevne mellomrom: ukentlig, månedlig eller med ditt eget intervall. Dagens forbrukere kjøper smykker året rundt, ikke bare på tradisjonelle gavetider. Som et resultat er det viktig å holde engasjementet oppe hele året. Den mest effektive måten å gjøre dette på er å kjøre konkurranser og kampanjer på sosiale medier. Lag eller finn merkevaren din og oppmuntre kundene til å begynne å legge ut. Når kunder begynner å legge ut bilder med hashtaggen din, må du følge nøye med og gjøre en innsats for å “like” og “kommentere” på alle innsendinger.
Når kunder ser merkevaren din engasjere seg med virkelige mennesker, hjelper det å validere din sosiale tilstedeværelse og humanisere merkevaren din. Implementering av disse tipsene for markedsføring av digitale smykker vil gi din virksomhets markedsføringsstrategi en start som den trenger.
Ved å være aktive på sosiale medier og feire kundene dine, kan selv små forhandlere konkurrere mot de større online-spillerne. Visstnok tar det tid og krefter å utvikle et sosialt følge og å opprettholde forskjellige kanaler, men vurder avkastningen: Smykkebedriften din vil være mye mer konkurransedyktig i dagens detaljhandelslandskap, og merkevarens større sosiale tilstedeværelse vil til slutt gi større salg.