Denne synligheten i markedet oppnås best gjennom diverse former for markedsføring. Jevnlige oppdateringer i blogg og sosiale medier er blant de teknikkene mange bruker i dag.
Men hva skjer når perioder slik som Korona-krisen inntreffer? Mange har den siste tiden valgt å trekke helt i bremsen. Det har for et stort andel bedrifter vært komplett struping av budsjett til markedsføring. I denne artikkelen skal vi drøfte hvorfor det er lurt å holde merkevaren synlig under krisetider.
Lys i enden av tunnelen
Et gammelt ordtak sier at det er «lys i enden av tunnelen». Dette gjelder naturligvis også den perioden vi går gjennom nå. Det vil være en dag der krisen sakte, men sikkert, reduseres i form av begrensende tiltak. Før eller siden vil økonomien være oppe og gå igjen, og da skal folk flest kjøpe.
Hvor synlig din merkevare er når markedene våkner igjen er viktig. Dersom du har kuttet ut all markedsføring under krisen, så vil du sannsynligvis slite etter krisen er over. Har du i stedet investert i synlighet underveis i krisen, så vil du sitte helt fremst i hjernebarken på kunden!
Når kunden da er klar for kjøp er din bedrift et synlig valg. Enda bedre effekt har strategien om å markedsføre underveis i krisen dersom dine konkurrenter ikke gjør det. Naturligvis er det en begrensning i økonomien for mange. Markedsføring som gir god avkastning bør derimot ikke strupes med det første, da vi vet at det er lys i enden av tunnelen.
Tipsene til kostnadseffektiv markedsføring
Markedsføring trenger tross alt ikke koste mye dersom budsjettene er redusert underveis i krisen. Posting på egen blogg og i sosiale medier er et perfekt eksempel på kostnadseffektiv markedsføring. Dessuten er disse kanalene perfekte under krisetider, da du kan kommunisere hvordan bedriften takler situasjonen.
Det personlige forholdet du bygger opp med kunden her, og følelsen av å kjempe mot en og samme fiende, vil styrke kundeforholdet. De ansatte, eller en profesjonell tekstforfatter for den saks skyld, kan begge levere en god del innhold til en rimelig penge.
Husk å skrive til ansatte og samarbeidspartnerne på lik linje som til eksisterende og potensielle kunder.
Denne formen for markedsføring vil ikke vise massiv ROI med det første. Allikevel er poenget her å gjøre merkevaren synlig, fremfor å øke salg der og da. Når målgruppen mest sannsynlig har reduserte budsjetter uansett, så er dette det beste du kan gjøre.
Digitalisering har aldri vært viktigere
Det har nesten blitt en klisje å si at alle bedrifter bør digitaliseres. Men de færreste betviler vel nå at framtida er digital. Samtlige nett-leverandører opplever markant økt datatrafikk. Mye av forklaringen ligger i at nye bransjer tvinges over i en digital hverdag. Plutselig har man ikke lenger noe alternativ.
For din bedrift betyr økt internettbruk økt kundepotensiale. Løsningene som nå tvinger seg fram vil neppe legges på is igjen når vi forhåpentlig snart går tilbake til en normal hverdag. Nett-brukerne vil fremdeles være der. Den som nå følger opp med riktig markedsføring vil komme styrket ut.
God markedsføring er du kun sikret gjennom en profesjonell partner som benytter ypperste teknologi og strategi innen digital markedsføring.
En spennende fremtid i møte
Vi står en spennende fremtid i møte. Digitaliseringen er på anmarsj som aldri før, og kampen om kundene på internett vil bli enda tøffere når krisen er over. Derfor er det viktigere enn noensinne å holde merkevaren synlig. Er det en post som bør holdes vedlike under en krise, så er det investering i god gammeldags markedsføring!
Kom i gang, hold deg synlig i kriseperioden.
I denne perioden vi nå er inne i, har vi også valgt å ta en del av dugnadsarbeidet. Derfor har vi redusert timeprisen i håp om at du også skal komme deg gjennom den tunge tiden hele Norges næringsliv er gjennom.