Nå forsvinner tredjeparts-cookies. Hva vil egentlig det bety for bedriften din, og hvordan kan du tilpasse markedsføringen din til den nye hverdagen?
Først og fremst: Hva er tredjeparts-cookies?
Tredjeparts-cookies eller -informasjonskapsler er små tekstfiler som brukes til sporing av brukeratferd på tvers av forskjellige nettsider.
Frem til nå har annonseplattformer som Google, Facebook og lignende brukt tredjeparts-cookies for å finne ut hvem brukerne er. På den måten har plattformene kunnet levere relevante annonser som med stor sannsynlighet vil appellere til brukerne.
Disse informasjonskapslene har lenge vært til stor hjelp for markedsførere, som har fått mulighet til å annonsere med stor treffsikkerhet mot målgruppen.
Først og fremst: Hva er tredjeparts-cookies?
Tredjeparts-cookies eller -informasjonskapsler er små tekstfiler som brukes til sporing av brukeratferd på tvers av forskjellige nettsider.
Frem til nå har annonseplattformer som Google, Facebook og lignende brukt tredjeparts-cookies for å finne ut hvem brukerne er. På den måten har plattformene kunnet levere relevante annonser som med stor sannsynlighet vil appellere til brukerne.
Disse informasjonskapslene har lenge vært til stor hjelp for markedsførere, som har fått mulighet til å annonsere med stor treffsikkerhet mot målgruppen.
Blir blokkert av nettleserne
Den viktigste grunnen til dette er at bruken av tredjeparts-cookies har vært veldig omdiskutert de siste årene. Det at ens aktiviteter på internett blir «sporet» er ikke like populært blant alle, og mange ønsker at praksisen skal ta slutt.
Den viktigste grunnen til dette er at bruken av tredjeparts-cookies har vært veldig omdiskutert de siste årene. Det at ens aktiviteter på internett blir «sporet» er ikke like populært blant alle, og mange ønsker at praksisen skal ta slutt.
Hvilke konsekvenser har det for deg at tredjeparts-cookies forsvinner?
Retargeting handler om å rette annonsene sine mot personer som allerede har besøkt siden ens, noe som ofte er veldig effektivt. For deg som markedsfører vil imidlertid «cookie-døden» bety at du ikke lenger har de samme mulighetene for retargeting.
Når tredjeparts-cookies forsvinner, er det ikke lenger like mye data om brukerne som er lagret på de ulike annonseplattformene. Dermed blir det også vanskeligere å nå ut til de som har vist interesse for bedriften din på eksterne sider.
Det vil for eksempel ikke være like enkelt å få vist annonser på Facebook eller lignende plattformer, basert på hva slags aktiviteter brukeren har foretatt seg på nettstedet ditt i forkant.
Hva er alternativene dine nå?
Det å plassere annonser i kontekst er fortsatt helt essensielt for at markedsføringen din skal bli vellykket. Da gjelder det å tenke nytt, og finne andre løsninger som kan sikre at annonsene dine blir vist til et mest mulig relevant publikum.
La oss se nærmere på noen av alternativene du har nå som tredjeparts-cookien skal fases ut!
Plasser annonser i kontekst
Kontekstuell annonsering innebærer at annonsene vises til riktig målgruppe til riktig tid og på rett sted, istedenfor at målgruppen spores med cookies. Se for deg at du leser en guide på nett. Da er du sannsynligvis veldig mottakelig for en annonse som er relevant for temaet!
Det å plassere annonser i kontekst betyr at en utnytter sammenhengen mellom produktene eller tjenestene en ønsker å markedsføre, og det redaksjonelle innholdet målgruppen utforsker.
Med kontekstuell annonsering trenger du ikke å bekymre deg for personvern og GDPR. I motsetning til tradisjonell annonsering med tredjeparts-cookies, baserer annonsemetoden seg på interessene til målgruppen. Ingen innsamling av persondata er nødvendig!
Annonseringsmetoden er smart, presis og oppleves som personlig, uten at den begrenser seg til kjønn, alder eller lignende. Presisjonen oppnås heller ved hjelp av temaer, fraser eller ord.
Andre muligheter
Foruten kontekstuell annonsering, kan man benytte seg av såkalt «permission based» annonsering. Dette betyr at man samler inn førstepartsdata, og deretter utnytter denne informasjonen når man kommuniserer med målgruppen.
Søkemotoroptimalisering kan også være et godt alternativ, og innebærer at du jobber med å synliggjøre nettstedet ditt i søkemotorer som Google. På den måten finner målgruppen lettere siden din.
Få hjelp med å plassere annonser i kontekst
Vi i Benchmark har lang erfaring med å hjelpe bedrifter med målrettet markedsføring. Det at tredjeparts-cookies forsvinner oppleves kanskje som utfordrende for mange bedrifter, men vi kan hjelpe deg med gode alternativer.