Hvilken betalingsløsning er best for nettbutikker?

Del artikelen:

Alle som driver nettbutikk, kjenner til en forferdelig trist statistikk: «Abandoned cart».

Det vil alltid være noen som forlater før de kjøper. En ting man kan gjøre, er å velge en betalingsløsning som gjør den siste delen av handlingen enkel og trygg for kunden.

Så hvilken betalingsløsning bør du velge til nettbutikken din? Det er fordeler og ulemper med alle – så følg med.

Klarna – enkelt, men dyrt

Hovedidéen til Klarna er at forbrukeren kan motta varen og betale per faktura etterpå – en mulighet man tidligere kun ga til bedrifter.

Forbrukeren får også mulighet til å betale vanlig gjennom kort og delbetaling, som mange synes er praktisk og enkelt.

Klarna var også tidlig ute med en “integrert checkout” noe som vil si at der du legger inn kortinformasjon eller velger faktura er inne på selve siden du bruker. Før dette var alle betalingsløsninger sånn at man ble sendt til en ekstern side. Fordelene med dette viste seg raskt da kundene kjøper helst når prosessen er enkel.

Som et av Europas raskest voksende selskap er det klart at Klarna er et godt alternativ til nettbutikken din, det er ingen andre leverandører som gir en enkel og trygg løsning for faktura og delbetaling som Klarna.

Fordeler

  • Mulighet for faktura og delbetaling – større sannsynlighet for kjøp.
  • «Integrert checkout» – du behøver ikke gå til en ekstern side.
  • Godt design – er brukervennlig ut av boksen, og kan enkelt hente info fra kjøperen.

Ulemper

  • Dyrt om du har lav omsetning. Klarna krever en faste månedlige kostnader, transaksjonsgebyr, i tilleg til en del av omsetningen til nettbutikken.
  • Umulig å legge til flere felter i «checkout» prosessen.

Konklusjon

Vi anbefaler Klarna til deg som har en nettbutikk som har gått en stund slik at du kan rettferdiggjøre de faste kostnadene. Har du nettopp startet nettbutikk er nok ikke volumet såpass at det lønner seg.

Stripe – perfekt for din første nettbutikk.

Stripe er en internasjonal utfordrer fra Silicon Valley i USA. Startet i september 2011 har Stripe raskt tatt over store markeder fra giganten PayPal, og har kjente navn blant investorene som Elon Musk og Peter Thiel.

Stripe selger seg som en enkel “plug and play” løsning. Her er det ingen faste kostnader, og transaksjonsgebyrene er tydelig på nettsiden deres.

Stripe selger seg veldig på at de er fleksible med løsningen sin og dette med god grunn. Her er det ingen problem å tilpasse løsningen opp og ned om du har noe kodekunnskaper.

Fordeler

  • Ingen faste kostnader.
  • Integrert checkout – du slipper å forlate nettsiden.
  • Ekstremt fleksibel for utviklere. Det er null problem med abonnementløsning eller kjøp i app?

Ulemper

  • Relativt høy transaksjonsgebyr på 2,4% + 2 kr pr. transaksjon.
  • Ingen mulighet for delbetaling eller faktura.

Konklusjon

Vi anbefaler Stripe til folk som skal starte opp nettbutikk for første gang og vil ha noe som funker, men også til folk som krever mer avansert betalingsfunksjonalitet som abonnement, bruk inne i apper eller liknende.

Dibs, PayPal og PayEx – de etablerte tilbyderne

De etablerte tungvekterne som NetsPayPalPayEx har vært her i mange år. De har en stor markedsandel, og kjennetegnes av at de er svære og trygge – men samtidig, dyre og treige.

For eksempel er det bare helt nylig at «integrert checkout» kom til PayPal. Før dette ble man sendt til en annen side og ofte blitt tvunget til å logge inn på PayPal. Dette er ikke særlig brukervennlig, og noe man generelt burde holde seg unna.

Fordeler

  • Kjente og trygge. Mange kjenner til disse tilbyderne, og dermed føles det trygt.
  • Ofte enkelt å integrere med lagersystem.
  • Enkelt å integrere med regnskapssystem / fysisk butikk.

Ulemper

  • De svære tilbyderne er treige til å tilpasse seg markedet. De er sjeldent først ute med enklere løsninger for betaling.
  • Priser tar ofte utgangspunkt i omsetning.
  • Må kontaktes for priser.

Konklusjonen

Har du en fysisk butikk, og allerede en avtale med av disse tilbyderne for betalingsløsninger, kan det være lurt å gå for noen av disse. Ofte har allerede integrasjon mot regnskaps- og lagersystem – noe som gjør det gunstig og enklere enn andre.

Vipps – trygt og enkelt!

Vipps er appen som har tatt betaling i Norge med storm siden lansering sommer 2015. Det har aldri vært enklere å betale.

Når vi ser på statistikken hos nettbutikkene vi hjelper, ser vi at Vipps ofte er den mest brukte betalingsmetoden.

Ettersom DnB står bak, opplever de fleste nordmenn også som et trygt alternativ.

Bambora – en rimeligere utfordrer til Klarna

Bambora er et relativt nytt alternativ, og en god utfordrer til Klarna.

Med Bambora er de vanlige kortmulighetene tilgjengelig, samtidig som man kan betale med faktura.

Det er to klare ulemper: Navnet er ennå ikke kjent for allmenheten, og kan dermed oppleves litt mer utrygt. I tillegg har vi opplevd at løsningen kan være litt treg.

Disse to problemene vil nok løses med tid. Uansett pleier vi å anbefale Bambora til nyoppstartede nettbutikker.

Følg oss på facebook, så holder vi deg oppdatert på nye betalingsløsninger ?

Relaterte artikler

Alt du trenger å vite om HubSpot

I dagens stadig skiftende digitale verden er det viktigere enn noen gang å tilpasse seg og utnytte alt digital markedsføring har å by på. HubSpot