Hopp til innhold Hopp til bunntekst

7 UX trender for reklamekampanjer og merkevareopplevelser

To personer snakker mens de ser på pc

Det er ikke alltid enkelt å vite hvordan man motiverer til høyere engasjement. Dagens forbrukere forventer opplevelser som appellerer til både rasjonelle og emosjonelle behov. Brukeropplevelse (UX) handler om å forstå brukerens behov, mål og kontekst. Denne forståelsen har en enorm betydning for reklamekampanjer og merkevareopplevelser. Den påvirker hvordan folk føler, forstår og husker merkevaren din.

 

1. Personalisering

Forbrukere vil gjerne føle seg sett og forstått av merkevarer. For å levere mer relevante opplevelser er det derfor viktig å forstå brukernes behov og preferanser. Ved å samle inn og analysere brukerdata kan budskap vises basert på den enkeltes preferanser og handlehistorikk. Slik Netflix forslår film eller serier basert på atferd. Personalisering gir en mer meningsfylt opplevelse og bygger sterkere relasjoner mellom kunde og merkevare.

 

2. Merkevareopplevelser på tvers av kanaler

Forbrukere beveger seg stadig mellom ulike flater og kanaler som mobil, nettbrett, sosiale medier og fysiske butikker, samtidig som de forventer en sammenhengende opplevelse. Hvordan forbrukere opplever en merkevare skal ikke avhenge av hvor de møter den. For brukeren finnes det ikke separate kanaler, bare én helhetlig opplevelse. Hvis merkevaren fremstår som tydelig, vennlig og inspirerende på Instagram, men rotete og upersonlig i nettbutikken, skaper det brudd i tilliten. En konsistent og gjennomført merkevareopplevelse på tvers av flater bygger både gjenkjennelse, lojalitet og troverdighet.

 

3. AR og VR

Teknologi som VR (virtual reality) og AR (augmented reality) lar folk oppleve merkevaren. En mer engasjerende og minneverdig opplevelse for brukerne.  AR og VR kan også fort bli for mye, med mange bevegelser, lyder og effekter som gjør at det blir slitsomt eller ubehagelig. En god opplevelse passer på at det viktigste kommer tydelig frem, at man ikke får for mye informasjon på én gang, og at det føles naturlig å forstå hva man skal gjøre.

4. Historiefortelling

UX og historiefortelling designer opplevelser som både fungerer og føles meningsfulle. Det betyr at brukeren ikke bare kommer seg fra A til B, men blir engasjert, forstått og motivert underveis i fortellingen. Effektive historier snakker både til hodet og hjertet, ved å sette brukerens behov og følelser i sentrum.

 

5. Universell utforming

Universell utforming har fått økt oppmerksomhet, og stadig flere prioriterer løsninger som inkluderer alle. Et tilgjengelig og gjennomtenkt design gir en bedre brukeropplevelse, og etterlater et positivt inntrykk. Mange nettsider tilbyr nå funksjoner som mørk modus, noe som gjør skjermbruk mer behagelig og lesing enklere, særlig for personer med nedsatt syn eller lysfølsomhet.

VG har mørk modus knapp på sin nettside, for å redusere belastning på øynene og gjøre innhold mer lesbart

Foto: VG

6. Gamification

UX sørger for at alt fungerer og føles intuitivt, mens gamification gir det lille ekstra som gjør det gøy eller inspirerende. Rema 1000 påskekampanje motiverte flere hundre tusen nordmenn til å jakte på virtuelle påskeegg via Snapchat.

 

Rema 1000 påskekampanje motiverte flere hundre tusen nordmenn til å jakte på virtuelle påskeegg på Snapchat.

Foto: DinSide / Dagbladet

7. Live-streaming og interaktivt innhold

Direktesendt video, eller live-streaming, gir en opplevelse av nærhet og tilstedeværelse. Når dette kombineres med interaktivt innhold, øker engasjementet og god UX sørger for at alt fungerer sømløst og intuitivt for brukeren. Opplevelsen blir da enkle å forstå og gjør at folk vil delta. Denne typen løsninger er spesielt utbredt innen mote, skjønnhet og elektronikk, der visuelle demonstrasjoner og dialog med publikum bidra til raskere kjøpsbeslutninger.

 

I møte med stadig høyere forventninger, er det ikke lenger nok å bare være synlig, merkevarer må også være meningsfulle. Smart bruk av UX, teknologi og kreativitet gjør det mulig å møte behov, samtidig bygge en merkevare folk husker. Vær klar over at engasjement og tillit bygges gjennom de små detaljene og følelsene brukeren opplever i møte med merkevaren.

Legg igjen en kommentar

Heisann :)

Nå har du klart å scrolle deg helt til bunn av siden og det er jo supert ettersom du finner vår kontaktinfo her.

Hovedkontor

Landstads gate 45, 2000 Lillestrøm

Du finner oss på SOME

Kopirett 2025 © Benchmark. Alle rettigheter forbeholdt.