Hopp til innhold Hopp til bunntekst

Dette fanger oppmerksomheten til unge på TikTok

to personer som ser på telefonen

Når målgruppen er under 25 år, er det viktig å forstå hva som engasjerer dem. Deres hverdag er preget av konstant tilgang på informasjon: smarttelefoner, sosiale medier, strømmetjenester og et bredt utvalg av underholdning. Dette påvirker både hva slags innhold de ønsker og hvordan de engasjeres.

 

Fang oppmerksomheten umiddelbart

Unge er ofte svært kresne på hva de bruker tid på. De er vant til å scrolle raskt gjennom mye innhold og forvente at budskapet kommer umiddelbart. Her gjelder det å fange deres oppmerksomhet med det samme. Lange forklaringer eller sakte oppbygning fungerer dårlig på denne plattformen. Du har omtrent 3-6 sekunder til å vise hvorfor videoen din er verdt å se. Da er det viktig med en god ¨hook¨. ¨Hook¨ er de første sekundene, ordene eller visuelle grepene i en post, video eller story som skal fange oppmerksomheten og få folk til å stoppe opp, se mer eller engasjere seg. Et overraskende element, en sterk påstand eller noe annet som trigger følelser. Her gjelder det å forstå hva som engasjerer målgruppen emosjonelt.

 

Autentisk og relevant innhold

Selv om oppmerksomhetsspennet er kort, blir unge seere engasjerte når innholdet oppleves som relevant, autentisk og underholdende. Bruk derfor gjerne autentiske historier, personlige opplevelser og temaer relatert til identitet, sosial rettferdighet og mental helse. Trekk gjerne inn elementer de kan relatere til, som populærkultur, humor, trender, memes og/eller musikk.

 


Dubai sjokolade fra normal
Foto: Facebook / Alti Storkaia

Mat trender gjør det stort på TikTok. Dubai sjokoladen gikk raskt viralt på TikTok og fikk 102.4M visninger og 6M likes. Folk delte smakstester og kreative oppskrifter basert på trenden. I Norge ble billigkjeden Normal utsolgt for Dubai sjokoladen på noen få timer. Konkurransedyktig pris og høy oppmerksomhet i sosiale medier er nok faktorer som har spilt inn, sier Landssjefen i Normal til Dagbladet.

Allergisk mot tradisjonell reklame

TikTok har en unik visuell og kreativ kultur preget av kjapp klipperytme, populære lyder, effekter og utfordringer som unge kjenner igjen. Bruke disse virkemidlene og tilpass innholdet til TikToks lekne og uformelle stil. Om budskapet ikke glir naturlig inn i feeden fremstår det lett som en påtrengende reklame.

 

De vil delta, ikke bare se.

Unge brukere opplever mer engasjement når de selv kan delta i innholdet. Trender, challenges og memes er en naturlig del av deres digitale språk, og det gir sosial verdi å være med på det som skjer. De elsker duetter, reaksjoner, remikser og tar gjerne innholdet ditt videre på sin egen måte. Derfor fungerer innhold som inviterer til handling, lek og deltakelse langt bedre enn statiske budskap. Her handler det ikke om å ha det siste ord, men å starte en samtale.

 

TikTok-algoritmen

TikTok-algoritmen prioriterer innhold basert på tidlig engasjement. TikTok tester ofte en video på en mindre gruppe brukere først; hvis videoen får høy visningstid, reaksjoner eller delinger, vises den til stadig flere. Får den derimot lite engasjement, slutter algoritmen å «pushe» den videre. Derfor er det smart å eksperimentere med ulike lengder, vinklinger og “hooks” for å finne ut hva målgruppen reagerer positivt på, slik at innholdet vises til flere.

 

Engasjerende og autentisk innhold som vekker følelser allerede i de første sekundene vil fange oppmerksomheten til unge målgrupper. Bygg videre på trender og involver de i innholdet ditt. På den måten blir merkevaren en naturlig del av et kreativt fellesskap. Samtidig sikrer du at TikTok-algoritmen fortsetter å vise innholdet ditt til flere.

Legg igjen en kommentar

Heisann :)

Nå har du klart å scrolle deg helt til bunn av siden og det er jo supert ettersom du finner vår kontaktinfo her.

Hovedkontor

Landstads gate 45, 2000 Lillestrøm

Du finner oss på SOME

Kopirett 2025 © Benchmark. Alle rettigheter forbeholdt.