Skip to content Skip to footer

Vi hater å bli solgt til, men elsker å kjøpe

Den viktigste faktoren i utgående markedsføring er overtalelse. Du ønsker å overbevise publikum om at det du tilbyr er riktig for dem. Du kan gjøre det direkte ved å snakke om egenskapene til produktet eller tjenesten din. Eller indirekte ved å formidle en følelse av stemning og identitet.

Når det kommer til inbound marketing, er det annerledes. Målet ditt er ikke å overtale, målet ditt er å utdanne, lære bort og opplyse – og da er tillit helt essensielt.

Hvorfor tillit er bedre enn overtalelse?

For ca 15 til 20 år siden var det kun et alternativ. Du ble solgt til. Du gikk inn i en butikk og var sentrum av oppmerksomheten. Selgeren skulle gjøre alt i sin makt for å sørge for at avtalen ble gjennomført.

Over tid, har vi utviklet oss og endret hele kjøpskulturen. Vi har gått bort fra å bli overtalt av andre, og på en måte ønsker vi å finne en måte å overtale oss selv på.

Vi mennesker hater å bli solgt til, men elsker å kjøpe.

Det er kanskje en merkelig måte å si det på, men vi liker følelsen av å selge til oss selv mye mer, enn følelsen av at en pågående selger skal pushe produkter eller tjenester på deg.

«Hei, kom å kjøp min greie» – er folk flest ferdig med.

Vi sjekker oftere referanser, anmeldelser og gjør dypdykk i produkt- eller tjeneste. Måten vi handler på er endret drastisk.

Når en potensiell kunde gjør research og gjør opp sin egen beslutning, kan de stoler på deg i måten du lar de gjøre beslutningen på gjennom kunnskap. Du vet at de gjør mer research og du hjelper dem å ta en beslutningen basert på kunnskap og ekspertise. Du tvinger det ikke på dem – du bygger tillit, gjennom hele kjøpsprosessen.

Når kunden trenger deg, ikke når du trenger kunden

I en inbound marketing strategi handler det om å være der for kunden. En kunde som søker etter løsning på et problem eller en utfordring – og direkte får svaret i en godt skrevet fag-artikkel, video eller gjennom podcast fra din bedrift – skaper umiddelbart tillit til din kompetanse og ekspertise. Som om du visste nøyaktig hva kunden tenkte.

Den ultimate kjøpsopplevelsen?

Vi kommer ikke til å gjøre alt som trengs for å selge til deg. Vi kommer ikke til å ringe deg, selv om vi vet at du er klar til å kjøpe. Med riktige verktøy, vet vi hva som passer best for deg. Men for å bygge ekte tillit, ville vi ikke tvinge dette på deg, vi lot deg ta den avgjørelsen og vi var her kun for å hjelpe på veien.

Dette tror vi beskriver den ultimate kjøpsopplevelsen uten press.

Leave a comment

0.0/5

Heisann :)

Nå har du klart å scrolle deg helt til bunn av siden og det er jo supert ettersom du finner vår kontaktinfo her.

Hovedkontor

Landstads gate 45, 2000 Lillestrøm

Du finner oss på SOME

Kopirett 2025 © Benchmark. Alle rettigheter forbeholdt.