Med riktig fremgangsmåte og verktøy, kan e-postmarkedsføring bli en av bedriftens viktigste markedsføringsmetoder. I denne guiden forklarer vi deg hvorfor markedsføring på e-post er like relevant i dag som for 20 år siden!
Hva er e-postmarkedsføring?
E-postmarkedsføring kan betraktes som utsendelse av markedsføringsinnhold på e-post, vanligvis til en gruppe utvalgte mottakere. Innholdet i e-posten som sendes ut er som regel skreddersydd for de aktuelle mottakerne og deres fase i kjøpsreisen.
På engelsk omtales gjerne markedsføringsteknikken som e-marketing. E-postmarkedsføring er en viktig form for elektronisk eller digital markedsføring, og brukes gjerne ved siden av andre markedsføringsmetoder – som inbound marketing eller søkemotoroptimalisering.
Fordeler ved e-postmarkedsføring.
Det er ikke uten grunn at e-postmarkedsføring er like aktuelt i dag som for et par tiår siden. Markedsføring gjennom mail har nemlig mange fordeler.
Effektiv rekruttering med inbound marketing
Enhver suksess avhenger av å finne og ansette de rette menneskene. Dessverre gjør bedrifter feil stort sett hver eneste dag, og det kan være veldig skadelige.
Her er de viktigste fordelene med e-postmarkedsføring:
- Lave kostnader
- Høy ROI (Return On Investment)
- De fleste bruker e-post
- Enkelt å komme i gang
- God responsrate
- Målrettet og personlig markedsføring
- Mulig å måle effektivitet og respons
- Egnet for merkevarebygging
Lave kostnader
Dersom vi sammenligner e-postmarkedsføring med andre markedsføringsmetoder, er førstnevnte ofte et langt mindre kostbart alternativ. Det å sende ut e-poster er i seg selv helt kostnadsfritt.
Kostnader for markedsføring via e-post relateres først og fremst til verktøy og eventuell innholdsproduksjon.
Alt i alt er e-postmarkedsføring en av de mest lønnsomme digitale markedsføringsmetodene, og du får svært lave kostnader per konvertering.
Høy ROI
Return On Investment (ROI) eller avkastning på investering, forteller deg hvor mye du tjener inn per anvendte markedsføringskrone. Formelen for ROI er «(fortjeneste fra investering – kostnad for investering) / kostnad for investering.
Om du for eksempel har brukt 1 000 kroner på betalte annonser og dette genererer salg til en verdi av 2 000 kroner, vil ROI være 1. Jo høyere ROI, jo bedre avkastning gir markedsføringen deg.
Ifølge ulike studier har e-postmarkedsføring svært høy ROI. For hver krone du bruker på e-postmarkedsføring, kan du regne med å tjene inn 42 kroner. Dette gir en imponerende ROI på hele 41!
De fleste bruker e-post
Når man driver med markedsføring, er det helt essensielt å kommunisere gjennom kanaler som gjør det mulig å nå ut til målgruppen.
En av grunnene til at e-postmarkedsføring fortsatt har livets rett, er at de aller fleste av oss bruker e-post. Mange sjekker innboksen minst én gang daglig, og dette betyr at innholdet du sender ut med stor sannsynlighet vil bli sett av mottakeren.
Sosiale medier markedsføring, branding og økt salg i en inbound strategi
Sosiale medier, også omtalt som SoMe, er ypperlige verktøy for bedrifter som ønsker å oppnå økt salg eller merkevarebevissthet.
Enkelt å komme i gang
En annen fordel med e-postmarkedsføring, er at det er veldig enkelt å komme i gang. Det å sende ut e-poster er noe de fleste av oss har gjort mye av. Du trenger derfor ikke avansert teknisk kunnskap for å lykkes.
For mange bedrifter kan det imidlertid være utfordrende å sende ut e-poster manuelt til mottakerne. Heldigvis finnes det verktøy som kan være til god hjelp. Disse verktøyene gjør det mulig å automatisere utsendelsen av e-poster (marketing automation).
Marketing automation-programvare fra HubSpot eller lignende gjør det enkelt for bedrifter å nå ut til riktige mottakere med riktig budskap til riktig tid.
Målrettet og personlig markedsføring
Markedsføring blir som regel alltid mer vellykket når mottakerne føler at innholdet er relevant, personlig og interessant. Siden ulike mottakere gjerne er på ulike steder i kjøpsreisen, holder det ikke å sende ut én og samme e-post til alle på e-postlisten.
Med marketing automation-programvare kan du enklere lykkes med personlig og målrettet markedsføring – rettet mot både potensielle og eksisterende kunder.
E-postmarkedsføring er her en super markedsføringsmetode, siden innholdet som sendes ut kan tilpasses den enkelte mottaker.
God responsrate
Det er ikke noen garanti for at mottakeren faktisk åpner og engasjerer seg i e-posten du sender ut. Noen e-poster vil aldri bli åpnet. Men når det er sagt, er det generelt sett veldig høy responsrate innen e-postmarkedsføring.
Omkring 20 til 25 % av alle e-poster som blir sendt ut i markedsføringsøyemed, vil bli åpnet. I denne statistikken er det ikke inkludert de e-postene som blir lest via forhåndsvisning – en funksjon som benyttes både i Apples mail-tjeneste og Outlook.
Tallene for hvor mange som åpner e-postene du sender ut, er derfor sannsynligvis enda høyere.
Av de som faktisk åpner e-postene du sender, vil omtrent 1/10 klikke seg inn på lenkene du har langt ved i e-posten. Om du sender ut noen hundre eller tusen e-poster, kan du derfor regne med relativt god responsrate!
Mulig å måle effektivitet og respons
Når man driver med markedsføring, er det også viktig å måle hvor effektiv den er. På den måten kan man utføre nødvendige endringer, slik at markedsføringen treffer mottakerne best mulig.
En av fordelene ved e-postmarkedsføring, er at det er veldig enkelt å måle effektiviteten og responsraten etter utsendelse av mail. Til dette finnes det egne verktøy du kan bruke. Se hva som appellerer til mottakerne og ikke, og gjør nødvendige justeringer i fremtidige e-poster.
Egnet for merkevarebygging
E-postmarkedsføring er også veldig godt egnet med tanke på merkevarebygging. Når du sender ut e-poster, kan disse inneholde bedriftens logo og andre kjennetegn. Når mottakerne eksponeres for merkevaren, vil dette bidra til å gi merkevaren økt verdi.
Benytt deg gjerne av maler, slik at logoen og eventuelle bilder blir automatisk inkludert i alle e-poster som sendes ut. Ha gjerne en mal som er i lik stil som bedriftens nettside. Dette skaper ekstra gjenkjennelseseffekt!
Vi hater å bli solgt til, men elsker å kjøpe
Det er kanskje en merkelig måte å si det på, men vi liker følelsen av å selge til oss selv mye mer, enn følelsen av at en pågående selger skal pushe produkter eller tjenester på deg.
Eksempler på e-postmarkedsføring
E-postmarkedsføring åpner for utallige muligheter. Det finnes mange ulike former for markedsføring som kan utføres gjennom e-post.
Her er noen av de mest sentrale!
Innholdsmarkedsføring på e-post
Innholdsmarkedsføring er en markedsføringsmetode som handler om å nå ut til målgruppen gjennom innhold som oppfattes som verdifullt og engasjerende. Istedenfor å sende ut typisk «reklame», kan du for eksempel sende ut tips, how-to-guider eller lignende.
Når mottakeren opplever at innholdet i e-posten er interessant, er det større sannsynlighet for at de engasjerer seg i e-posten (og kanskje trykker på en link du har lagt ved).
Innholdsmarkedsføring er også med på å styrke merkevaren din. Mottakeren vil nemlig ikke bare oppfatte bedriften din som en «butikk». Med verdifullt innhold blir bedriften også en kilde til inspirasjon, læring eller underholdning.
Nyhetsbrev
Innen e-postmarkedsføring er nyhetsbrev også veldig populært. I et nyhetsbrev kan du informere potensielle (eller eksisterende) kunder om aktuelle tilbud og kampanjer, eller om spennende, nye produkter.
Nyhetsbrev sendes ut til de som har takket ja til dette på forhånd (gitt samtykke), noe som betyr at mottakerne ofte er interesserte i produktene dine allerede. Dette er en klar fordel, siden det øker sjansen for at nyhetsbrevene faktisk vil kunne generere salg.
Informative e-poster
Utsendelse av pressemeldinger
En annen form for e-postmarkedsføring er å sende ut pressemeldinger. I en pressemelding kan bedriften annonsere nye produkter som jobbes med, eller andre store planer. Dette kan være interessant for mottakerne å lese om.
Pressemeldinger sendes først og fremst til redaksjonelle medier. Forhåpentligvis kan dette føre til at en avis eller lignende omtaler de nye og spennende planene dine! Dette kan gi bedriften god PR.
Invitasjoner
Bruk også e-post til å sende ut invitasjoner til kundene dine. Du kan blant annet invitere dem til kurs, seminarer, kick-off-fester eller andre eventer som kan være av interesse.
Når du sender ut invitasjoner på e-post, bør mottakeren få mulighet til å følge en lenke for påmelding.
Oppfølgning og påminnelser
Etter at en kunde har handlet hos deg, kan det være gunstig å sende ut en e-post der du spør kunden om han/hun er fornøyd med produktet/tjenesten. Dette viser at du bryr deg om kundene, også etter at et kjøp er utført.
E-post er også et ypperlig verktøy når du ønsker å minne nesten-kunder på varer som har blitt forlatt i handlekurven i nettbutikken din. Målet er å vinne kunden tilbake, og forhindre at han eller hun går til en konkurrent.
Skreddersydde rabattkoder og kuponger
E-postmarkedsføring kan også innebære at du sender ut kuponger og rabattkoder som er skreddersydd for den enkelte mottaker. Eksisterende kunder kan for eksempel få rabattkoder på produkter som ligner på det de har kjøpt tidligere.
Du kan også sende ut rabattkoder på relevante produkter. Har for eksempel kunden nylig kjøpt en fiskestang, kan det kanskje være aktuelt med en rabattkode på fiskesluker. Har kunden kjøpt ski, kan det kanskje være relevant med rabatter på skismøringsprodukter.
Er e-postmarkedsføring spam?
Noen tror at e-postmarkedsføring er det samme som spam, siden det gjerne er snakk om massedistribusjon av e-postmeldinger.
Men dette er ikke riktig – så fremt du ikke driver med masseutsendelser av e-poster til fremmede mottakere som ikke har gitt sitt samtykke til å motta e-post.
E-postmarkedsføring kjennetegnes av at man sender ut e-poster til mottakere som har gitt sitt samtykke til å motta meldinger på e-post. Samtidig vil innholdet være skreddersydd for den enkelte mottaker (målrettet).
Hvordan komme i gang med e-postmarkedsføring?
Før du begynner med e-postmarkedsføring, er det viktig å ta visse forhåndsregler. På den måten kan du sikre at markedsføringen gjøres i tråd med alle lover og regler, og at prosessen effektiviseres.
La oss se nærmere på fremgangsmåten.
1. Du trenger behandlingsgrunnlag og samtykke for å sende ut e-poster
Etter at General Data Protection Regulation (GDPR) eller «personvernforordningen» trådte i kraft tilbake i 2018, har det blitt spesielt viktig for bedrifter å ta hensyn til korrekt behandling av personopplysninger.
E-postadresser anses som personopplysninger, og ifølge Datatilsynet trenger du derfor et behandlingsgrunnlag for å kunne benytte dem i forbindelse med markedsføring. Av aktuelle behandlingsgrunnlag kan vi nevne samtykke.
Markedsføringsloven sier også at bedrifter må innhente samtykke før det kan sendes markedsføringsinnhold til en e-postadresse. Eksempler på innhold du ikke kan sende ut til mottaker før samtykke er gitt, er nyhetsbrev, rabatter og innholdsmarkedsføring.
Du kan med andre ord ikke kjøpe kontaktlister eller lignende når du skal sende ut e-poster. Brudd på GDPR kan medføre at bedriften din mottar saftige bøter – noe du sannsynligvis ønsker å unngå.
2. Skaff et marketing automation-program
Med et marketing automation-program vil du spare deg selv for mye tid og arbeid. Programmet kan sørge for at innholdet som sendes ut til de enkelte e-postadressene er skreddersydd for mottaker.
Dette gjør det mye enklere for bedriften din å appellere til mottaker med riktig innhold, basert på hvor vedkommende er i kjøpsreisen.
HubSpot er et populært valg innen marketing automation-tjenester, men det finnes også andre programmer som kan tas i bruk.
3. Lag engasjerende markedsføringsinnhold
Når du har en e-postliste og verktøyene du trenger, gjenstår det bare å lage engasjerende innhold som kan sendes ut til ulike kunder på e-post.
Det vil gjerne være naturlig å lage egne e-postmeldinger som kan sendes til nyregistrerte kunder, eksisterende kunder og kunder som ikke har vært aktive på en stund.
Skreddersydd innhold vil deretter sendes til kunder i disse forskjellige «gruppene», gjennom marketing automation-programmet ditt.
4. Analyse
Det er lurt å analysere resultatene av markedsføringen med jevne mellomrom. I marketing automation-programmer som HubSpot finner du alle analyseverktøyene du trenger.
Det er viktig å finne ut hva slags innhold mottakerne lar seg engasjere av, og hva du eventuelt kan forbedre. Dersom du ser at en e-post har liten konverteringseffekt, kan du endre den og se om resultatene bedres.
Hvem er aktuelle mottakere ved e-postmarkedsføring?
Med tanke på at du trenger samtykke for å sende ut markedsføringsinnhold til mottakere på e-post, er det noe begrenset hvem du kan nå ut til. Du kan ikke sende ut e-post til kalde leads som ikke har gitt tillatelse til det.
Det er først og fremst nysgjerrige leads eller eksisterende kunder som har lagt igjen e-postadressen frivillig på nettsiden din som er aktuelle mottakere. Men dette trenger ikke å være negativt!
Når noen har gitt sitt samtykke til å motta e-post, tyder dette tross alt på at de er interesserte i tjenestene eller produktene du selger.