Sosiale medier markedsføring, branding og økt salg i en inbound strategi

Sosiale medier, også omtalt som SoMe, er ypperlige verktøy for bedrifter som ønsker å oppnå økt salg eller merkevarebevissthet.

Del artikelen:

Både LinkedIn, Facebook, Instagram og andre SoMe-plattformer benyttes hyppig i markedsføringsøyemed. I denne guiden kan du lære med om hvordan du kan bruke markedsføring i sosiale medier i forbindelse med branding eller for å oppnå økt salg.

Hva er SoMe-markedsføring

SoMe-markedsføring er alle former for markedsføring som gjøres gjennom sosiale medier som Instagram, Facebook, Snapchat, LinkedIn eller lignende plattformer. Markedsføring i SoMe forkortes ofte til SMM (Social Media Marketing).

Det finnes mange markedsføringsmetoder, fra betalte annonser til deling av blogginnlegg eller konkurranser.

Hvorfor satse på SoMe-markedsføring?

Det finnes mange gode grunner til å investere tid (og penger) i markedsføring på sosiale medier

La oss se nærmere på dem!

Stor rekkevidde

Først og fremst er sosiale medier-plattformene gunstige i markedsføringssammenheng fordi du kan nå ut til «hvem som helst». De fleste bruker sosiale medier i en eller annen form – enten de er unge eller eldre.

Gjennom markedsføring på sosiale medier kan du ikke bare nå ut til potensielle privatkunder, men også bedrifter. Dette gjør sosiale medier velegnet enten du driver med B2C- eller B2B-markedsføring.

Les også: Hvordan gå fra en outband til inbound marketing strategi?

Presis målretting

Se for deg at du sender reklame i postkassen til et bredt utvalg av mottakere. Mange av disse er sannsynligvis utenfor målgruppen. Dette gir lav Return On Investment (avkastning på investering), og man får lite igjen per krone investert på markedsføring.

En av fordelene med SoMe-markedsføring, er at du kan dra nytte av målrettede annonser. Det betyr at du kan bestemme hvem som skal kunne se annonsene dine, slik at du ikke «famler i blinde». 

Istedenfor vises annonsene til personer som med stor sannsynlighet vil være interessert i produktene eller tjenestene du selger. Benytter du deg for eksempel av annonser på Facebook, kan du definere ditt eget publikum.

Du kan blant annet nå ut til potensielle kunder basert på interesser, atferd, geografisk lokalitet eller forbindelser. Du kan også nå ut til målgruppen basert på demografiske kriterier som kjønn, alder, stilling, utdannelse eller lignende.

Les også: Vi hater å bli solgt til, men elsker å kjøpe

Kostnadseffektivt

En annen grunn til at SoMe-markedsføring er gunstig for branding eller økt salg, er at det kan være veldig kostnadseffektivt. 

Du kan til og med benytte deg av markedsføringsmetoder som ikke koster bedriften noen verdens ting – for eksempel om du deler innlegg med eksisterende følgere. Om du har budsjettet til det, kan du også tiltrekke nye kunder gjennom betalte annonser.

Eksakte kostnader vil naturligvis variere mye, og avhenger av den spesifikke markedsføringsmetoden du har valgt, hyppighet på markedsføringen og valg av plattform. 

Mulig å oppnå økt salg

Dersom bedriften din ønsker å oppnå økt salg og omsetning, er ulike sosiale medier supre plattformer for markedsføring. 

SoMe-markedsføring i form av annonser eller inbound markedsføring, gjør at målgruppen kan la seg engasjere eller bli kjent med produktene du selger. 

Selger bedriften din for eksempel treningstøy, kan du ha annonser for treningstøy som vises til personer som interesserer seg for nettopp trening. Dette kan være svært gunstig når man ønsker å oppnå økt salg.

Les også: Annonser kombinert med inbound marketing

Egnet for branding

SoMe-markedsføring er midt i blinken for bedrifter som ønsker å fokusere på branding. Gjennom sosiale medier kan du nemlig engasjere målgruppen din gjennom ulike metoder, slik at de har merkevaren din i underbevisstheten.

Gjennom sosiale medier kan du for eksempel gjøre målgruppen kjent med bedriftens visuelle profil, som logo eller andre kjennetegn.

Hvordan bruke SoMe-markedsføring for branding og økt salg?

Det finnes utallige metoder for markedsføring i sosiale medier. Dette betyr at du har mange muligheter for å kunne oppnå økt salg. Det finnes også mange løsninger for deg som ønsker å jobbe med branding og sikre økt merkevarebevissthet.

La oss se nærmere på ulike markedsføringsmetoder du kan ta i bruk!

Inbound marketing

Inbound marketing kan betraktes som den rake motsetningen til påtrengende reklame. Strategien er her å tiltrekke potensielle kunder gjennom verdifullt og engasjerende innhold som oppleves som relevant, fremfor å bruke utgående reklame.

Målet er gjerne å tiltrekke potensielle kunder til bedriftens nettside. Deretter kan disse kundeemnene konverteres til leads, som deretter blir til betalende kunder. Alt dette kan oppnås med informativt og spennende innhold – som guider eller how-to-blogginnlegg.

Les mer: Hvordan lage egen podcast?

Så, hvor kommer sosiale medier inn i bildet? Jo, ved at du kan dele innholdet på sosiale medier! Der kan innleggene potensielt oppdages av potensielle kunder som trykker seg inn på dem for å lære mer.

I innholdet har du kanskje flettet inn en link som på en naturlig måte leder leseren videre til bedriftens nettside. Inbound marketing kan føre til økt salg, men er også nyttig med tanke på branding! 

Betalte annonser

En annen populær form for SoMe-markedsføring er annonser. De ulike sosiale medier-plattformene tilbyr mange ulike annonseformater, noe som betyr at det finnes et format som passer enhver bedrift.

Gjennom betalte annonser vil du kort fortalt betale plattformen for å vise annonsen til de rette personene eller bedriftene. Hvor mye dette koster vil blant annet avhenge av hvem målgruppen er og hva slags plattform du deler annonsen fra.

Betalte annonser kan være effektfulle om de utarbeides på en god måte. Det er viktig at annonsen appellerer til målgruppen, og at den vises på riktig plattform. Husk at ulike målgrupper gjerne frekventerer helt ulike plattformer!

Les mer: Forskjellen mellom «frem innlegg» og Facebook annonser

Markedsføring med betalte annonser er spesielt nyttig når du ønsker å oppnå økt salg. Du kan imidlertid oppnå effektiv branding også. På plattformer som Facebook kan du oppgi hva som er formålet med kampanjen din, enten det er økt merkevarebevissthet eller salg.

Arranger konkurranser

SoMe-markedsføring der målsetningen er branding eller økt salg kan også være i form av konkurranser. Er bedriften din på Facebook, kan du kanskje arrangere en lik-og-del-konkurranse der deltakerne kan vinne et produkt.

Be for eksempel følgere på sosiale medier om å like, kommentere og dele et innlegg. Du trekker deretter ut en tilfeldig vinner blant deltakerne.

Dette er en effektiv form for markedsføring, siden likes, kommentarer og deling gjør at du kan nå ut til nye potensielle kunder som ikke følger deg på SoMe fra før. Ja, du kan nesten se på dette som tilnærmet «gratis» markedsføring.

Om konkurransen får god respons på det sosiale mediet, kan det være veldig effektivt både med tanke på branding og salg. Flere får kunnskap om og kjennskap til merkevaren, og du kan også få klikk på nettsiden din,

Samarbeid med andre aktører eller influensere

Du kan også arrangere konkurranser eller lignende i samarbeid med andre bedrifter på sosiale medier. På den måten kan den andre bedriftens følgere få kunnskap om din bedrift, og omvendt. 

Mange velger for eksempel å samarbeide med influensere (for eksempel bloggere som interesserer målgruppen). Influenseren kan da dele reviews eller lignende av produktet ditt på sosiale medier, noe som kan være veldig effektivt – både for salg og branding!

Ulike plattformer for SoMe-markedsføring

Det finnes mange sosiale medier-plattformer som kan benyttes av bedrifter som ønsker å oppnå økt salg eller merkevarebevissthet. Hvilken kanal du bør velge avhenger i stor grad av hvem målgruppen din er.

Her er noen av de mest populære kanalene innen SoMe-markedsføring!

Facebook

Facebook er blant de mest kjente SoMe-kanalene, og benyttes av både privatpersoner og bedrifter. Det finnes mange ulike annonseformater å velge mellom, inkludert flerbilde-annonser, annonser med ett bilde, videoannonser eller lignende.

Her kan du blant annet velge målsetning for annonseringen din, enten det er merkebevissthet, rekkevidde, trafikk til nettsiden, videovisninger eller konverteringer som salg.

Du kan også spesifisere hvem som skal se annonsene dine, og på hvilke enheter annonsene skal vises (nettbrett, telefon, desktop…). Det er for øvrig mulig å angi et budsjett for hvor mye annonsene kan koste, slik at du har full kontroll på kostnadene.

Facebook er for øvrig også ypperlig for deling av innlegg og konkurranser. Her kan du for eksempel dele blogginnlegg eller annet innhold fra egen bedriftskonto. Facebook lar deg for øvrig nå effektivt ut til et bredt spekter av målgrupper, kanskje med unntak av de yngste.

LinkedIn

LinkedIn kan minne mye om Facebook. Her kan man dele innlegg, eller like, kommentere og dele andres innlegg. Plattformen kan på mange måter betraktes som de profesjonelles Facebook, da den brukes av arbeidstakere og bedrifter verden over.

På LinkedIn kan man oppnå både økt salg og jobbe effektivt med branding. Ikke bare ved å binde nettverk og stifte viktige bekjentskaper (kanskje spesielt viktig innen B2B-salg), men også gjennom deling av innlegg og annonser.

LinkedIn tilbyr blant annet annonseformater som Sponset InMail, Tekstannonser og Sponset Innhold. Og så kan du selvfølgelig dele innlegg fra bedriftsprofilen din med de som følger deg, og gjerne be dem om å dele innlegget videre for størst mulig effekt. 

Instagram

Gjennom Facebook Business Manager – som også brukes for annonsering på Facebook – kan du også lage annonser til Instagram. Dette skyldes at Instagram eies av Facebook. Begge plattformene er veldig populære blant bedrifter som vil jobbe med branding og salg.

Instagram er kanskje først og fremst en bildedelingsplattform. Dette sosiale mediet er veldig egnet for bedrifter som ønsker å markedsføre med visuelle virkemidler, enten det er video eller bilder. 

Det finnes mange annonseformater på Instagram. Du kan blant annet ha annonser i Stories, eller annonser som vises på feeden til målgruppen din.

TikTok

Har bedriften din en relativt ung målgruppe? Da kan TikTok være en velegnet markedsføringsplattform, enten det er snakk om å oppnå økt salg eller branding. Omkring 60 % av brukerne på TikTok er i aldersgruppen 16 til 24 år.

Kun 20 % av brukerne på TikTok er eldre enn 34 år eller yngre enn 16. Om du ønsker å nå ut til unge voksne, er med andre ord TikTok tingen! 

Du har mange annonseformater å velge mellom, som for eksempel TopView. Disse videoannonsene kan ha inntil 60 sekunders varighet, og vises idet en bruker åpner appen. In-Feed-annonser er også populære, og er annonser som vises på brukernes feed.

Husk at bedriften også kan være aktiv på TikTok selv. Dette kan være effektivt om du ønsker å appellere til de yngste, og kan bidra til økt merkevarebevissthet.

Snapchat

Snapchat er en annen SoMe-plattform som er veldig populær blant nordmenn. Både ungdom og voksne er på Snapchat, med overvekt av unge voksne i alderen 18 til 24 år. Her kan man sende bilder og videosnutter til hverandre, eller dele stories.

Også Snapchat er perfekt for bedrifter som ønsker å nå ut til en yngre målgruppe. Bedriften din kan ha en egen Snapchat-konto hvor det deles interessant innhold, enten det er i form av bilder eller videoer.

Engasjer målgruppen din med stories, eller ha annonser som vises i Utforsk-seksjonen. Her kan brukerne se annonsene dine før og mens de utforsker innhold de interesserer seg for.

Twitter

Markedsføring på Twitter er kanskje ikke like populært som Facebook- eller Instagram-markedsføring. Men dette er en SoMe-kanal som absolutt ikke skal undervurderes. 

Én av grunnene til det, er at Twitter har en relativt lav annonseringskostnad sammenlignet med for eksempel Facebook. Samtidig kan du potensielt nå ut til mange i målgruppen din. Twitter brukes av mange unge voksne (18–29 år) og voksne (20–49 år).

Du kan blant annet betale for Twitter Ads, noe som kan være effektivt om du ønsker å oppnå økt salg eller branding.

YouTube

YouTube er en populær videodelingskanal med hele 2,6 milliarder brukere verden over. Det er derfor gode muligheter for å nå ut til målgruppen sin her. Kanalen brukes både av voksne og unge mennesker, og du kan derfor nå ut til et bredt spekter av potensielle kunder.

Bedriften kan gjerne ha sin egen YouTube-kanal, noe som kan være gunstig om du selger avanserte produkter. Da kan du for eksempel ha how-to-videoer på kanalen, der kunder og potensielle kunder kan lære mer om produktene.

På YouTube kan bedrifter også ha annonser – for eksempel i form av videoreklame som viser før eller under avspilling av filmer.

Hvordan lykkes med SoMe-markedsføring for økt salg eller branding?

Når du skal ta i bruk sosiale medier med det formålet å oppnå økt salg eller merkevarebevissthet, er det først og fremst viktig å vite hvem målgruppen din er. På den måten kan du sikre at innholdet appellerer i størst mulig grad.

Les mer: Nyhetsbrev som verktøy i en inbound marketing strategi

Sørg for å ha en nøye utarbeidet markedsføringsstrategi, og finn løsninger som passer til bedriftens budsjett.

Relaterte artikler

Alt du trenger å vite om HubSpot

I dagens stadig skiftende digitale verden er det viktigere enn noen gang å tilpasse seg og utnytte alt digital markedsføring har å by på. HubSpot