Mange bedrifter opplever mangel på potensielle kunder til høsten, fordi markedsføring har blitt nedprioritert i flere uker.
Heldigvis er det mulig å markedsføre bedriften uten at det trenger å gå på bekostning av ferien din. Her er fem tips til markedsføringsaktiviteter du kan gjøre i juli for å ikke stå uten leads i august!
1. Forhåndspublisering av innlegg på bedriftsbloggen
Inbound marketing handler om at bedriften tiltrekker potensielle kunder gjennom verdifullt og nyttig innhold, fremfor å «kaste» reklame etter dem.
I den forbindelse kan det være smart å dele interessante og lærerike artikler og guider på bedriftens blogg. SEO-innhold er også nyttig å ha på bloggen, siden dette kan tiltrekke organisk trafikk til siden din.
Husk at SEO og inbound marketing fint lar seg kombinere. Enten du bruker WordPress eller andre publiseringsplattformer, finnes det som regel gode muligheter for forhåndspublisering av innlegg.
Dette betyr at du kan skrive og laste opp innhold før sommerferien, og angi publiseringsdatoer frem i tid. På den måten kan du tiltrekke potensielle kunder til nettsiden, uten å måtte bruke ferien din på skriving eller publisering.
2. Ikke undervurder marketing automation
Marketing automation-programmer som HubSpot er gull verdt for bedrifter som ønsker å automatisere markedsføringsprosesser som ellers kan være tidkrevende og tungvinte.
Ja, som for eksempel e-postkommunikasjon. Gjennom marketing automation kan bedriften din ta en velfortjent pause, mens programvaren tar hånd om målrettet markedsføring.
Marketing automation gjør det blant annet mulig å automatisere leadsgenerering og bearbeiding av leads. Marketing automation sørger for at riktig og tilpasset innhold når ut til potensielle kunder.
Både CTA-er og innhold vil da være skreddersydd for mottakers fase i kjøpsreisen.
3. Google Ads
Selv om bedriften din tar ferie, kan annonser i Google (og på andre plattformer) være aktive.
Kjør gjerne en egen sommerkampanje dersom det er aktuelt, slik at du enklere kan nå ut til målgruppen mens den er i «feriemodus». Google Ads er en av de mest effektive måtene å generere nysalg for bedrifter på.
Idet en potensiell kunde søker etter produktene eller tjenestene bedriften din selger i Google, vil annonsen vises øverst i søkemotorens treffliste.
En Google-annonse øker med andre ord sjansen for at potensielle kunder klikker seg inn på bedriftens nettside, da de fleste oppfatter de øverste treffene som mest relevante. Husk at arbeid med SEO også kan være lønnsomt, siden du da kan oppnå bedre ranking i søkemotorene på organisk vis.
4. Vær synlig i bedriftens sosiale medier
Et annet tips til markedsføringsaktiviteter om sommeren, er å være aktiv på bedriftens sosiale medier. Stikk gjerne innom i ny og ne, og ønsk eksisterende kunder en god sommer eller informer dem om spennende sommerkampanjer.
Det kan også være effektivt å arrangere en konkurranse i sosiale medier. Lag for eksempel en «lik, kommenter og del»-kampanje på Facebook, hvor det trekkes ut en tilfeldig vinner.
Du kan da nå ut til mange nye leads!
PS! Husk at også innlegg i sosiale medier kan automatiseres.
5. Avtal møter før ferien
Dersom du ønsker å ikke stå uten leads etter ferien, kan det også være lurt å avtale noen kundemøter i august når begge parter har anledning.
Følg gjerne opp noen kunder før ferien, slik at du får noen avtaler i boks.
Lykke til, og god sommer!