Derfor er det viktig at du har et rask nettsted, og slik får du et

Nettsurferne og kundene stiller stadig høyere krav til hvilke nettsider de ønsker å interagere med, i tillegg bedømmes din merkevare basert på hvordan brukeren opplever ditt nettsted. En rask og brukervennlig nettside gir mange fordeler. Ble bedre kjent med fordelene i denne artikkelen.   

Hvorfor sidehastighet er viktig og hvordan du kan forbedre den

Sidehastighet har vært en rangeringsfaktor i et par år nå. Dessuten vokser dens betydning for nettstedets SERP-posisjoner (SERP: resultat i rangering i en søkemotor) hvert år. Det som startet som en beregning for å bestemme hvor raskt en person vil se innholdet de har bedt om, har blitt til en massiv indikator på nettstedets generelle brukeropplevelse. Faktisk, sommeren 2021, rullet Google ut Page Experience-oppdateringen for å forbedre algoritmen.

Nettsider som lastes inn raskere leverer innhold raskere, og tilfredsstiller dermed brukerens behov raskere. På denne siden lærer du om følgende:

Effektiv rekruttering med inbound marketing

Enhver suksess avhenger av å finne og ansette de rette menneskene. Dessverre gjør bedrifter feil stort sett hver eneste dag, og det kan være veldig skadelige.

Hva er Page Speed

Nettside hastighet er definert som hvor lang tid det tar å vise alt innholdet på en bestemt nettside, eller hvor lang tid det tar for en nettleser å motta en nettservers første byte (eller, for å si det i mindre tekniske termer, sidehastighet er hvor lang tid det tar før nettleseren mottar den første bunken med informasjon fra serveren).

Hvert eneste element på en nettside – HTML-koden, CSS som stiler sideelementer, forskjellige JavaScript-filer, bilder, videoer, andre multimedia og mye mer – påvirker nettside hastigheten. Faktisk vil alt fra et elements størrelse (målt i kilobyte) til hastigheten på webserveren, påvirke sidehastigheten.

Sidehastighet måles på desktop og mobile enheter separat. Dette er på grunn av teknologiforskjeller mellom de to, noe som resulterer i ulik opplevelse for desktop og mobile brukere.

Sidehastighet vs. nettstedshastighet

Selv om de kan virke like, er sidehastighet ikke det samme som nettstedshastighet. Nettstedshastighet er gjennomsnittet av flere eksempelsider på et nettsted. Sidehastighet, derimot, beskriver hvor lenge en person vil vente med å begynne å konsumere en individuell side.

Hvorfor sidehastighet er viktig

Sidehastighet er viktig for brukere fordi, raske sider er mer effektive og gir en mye bedre brukeropplevelse på siden.

I henhold til en nylig Kissmetrics-infografikk, hvis en side tar mer enn 3 sekunder å laste, vil over en fjerdedel av brukerne klikke seg bort og velge et annet søkeresultat. Økende fluktfrekvens (bouncerate) er heller ikke bra for nettsidens SEO.

Mobilbrukere forventer også høy lastehastighet. I den samme undersøkelsen rapporterte 73% av brukerne at de besøkte et nettsted med lav lastehastighet. Sidehastighet påvirker også konverteringsfrekvensen. 

I 2010 kunngjorde Google at sidehastighet ville bli inkludert som en av rangeringsfaktorene for søkeindeksen deres.

I 2017 kunngjorde Google at de vil ta ytterligere hensyn til sidehastigheten, ved å inkludere mobilnettstedshastighet for å rangere nettsteder basert på hvordan deres nettstedshastighet er på mobilt plattform. Google eksperimenterer også med et Accelerated Mobile Pages Project (AMP) – et prosjekt som tar sikte på å få sider til å lastes raskere på mobile enheter.

Nylig utvidet søkemotoren viktigheten av brukeropplevelsen ved å introdusere Page Experience til rangeringssignalene. Dette nye rangeringssignalet kombinerer Core Web Vitals med eksisterende beregninger som mobilvennlighet og sikker surfing for å skape søkesignaler for den generelle sideopplevelsen.

Sideopplevelsessignaler tar sikte på å evaluere nettsider etter kvaliteten på brukeropplevelsen deres for ekte mennesker. Kort sagt utvider de Googles nylige on-page-kriterier med faktorer som påvirker personens opplevelse mens de konsumerer innholdet.

Unødvendig å si at sidehastighet er en av de mest kritiske faktorene.

Sosiale medier markedsføring, branding og økt salg i en inbound strategi

Sosiale medier, også omtalt som SoMe, er ypperlige verktøy for bedrifter som ønsker å oppnå økt salg eller merkevarebevissthet.

Enkelt å komme i gang

En annen fordel med e-postmarkedsføring, er at det er veldig enkelt å komme i gang. Det å sende ut e-poster er noe de fleste av oss har gjort mye av. Du trenger derfor ikke avansert teknisk kunnskap for å lykkes.

For mange bedrifter kan det imidlertid være utfordrende å sende ut e-poster manuelt til mottakerne. Heldigvis finnes det verktøy som kan være til god hjelp. Disse verktøyene gjør det mulig å automatisere utsendelsen av e-poster (marketing automation).

Marketing automation-programvare fra HubSpot eller lignende gjør det enkelt for bedrifter å nå ut til riktige mottakere med riktig budskap til riktig tid.

Målrettet og personlig markedsføring

Markedsføring blir som regel alltid mer vellykket når mottakerne føler at innholdet er relevant, personlig og interessant. Siden ulike mottakere gjerne er på ulike steder i kjøpsreisen, holder det ikke å sende ut én og samme e-post til alle på e-postlisten.

Med marketing automation-programvare kan du enklere lykkes med personlig og målrettet markedsføring – rettet mot både potensielle og eksisterende kunder.

E-postmarkedsføring er her en super markedsføringsmetode, siden innholdet som sendes ut kan tilpasses den enkelte mottaker.

God responsrate

Det er ikke noen garanti for at mottakeren faktisk åpner og engasjerer seg i e-posten du sender ut. Noen e-poster vil aldri bli åpnet. Men når det er sagt, er det generelt sett veldig høy responsrate innen e-postmarkedsføring.

Omkring 20 til 25 % av alle e-poster som blir sendt ut i markedsføringsøyemed, vil bli åpnet. I denne statistikken er det ikke inkludert de e-postene som blir lest via forhåndsvisning – en funksjon som benyttes både i Apples mail-tjeneste og Outlook.

Tallene for hvor mange som åpner e-postene du sender ut, er derfor sannsynligvis enda høyere.

Av de som faktisk åpner e-postene du sender, vil omtrent 1/10 klikke seg inn på lenkene du har langt ved i e-posten. Om du sender ut noen hundre eller tusen e-poster, kan du derfor regne med relativt god responsrate!

Mulig å måle effektivitet og respons

En av fordelene ved e-postmarkedsføring, er at det er veldig enkelt å måle effektiviteten og responsraten etter utsendelse av mail. Til dette finnes det egne verktøy du kan bruke. Se hva som appellerer til mottakerne og ikke, og gjør nødvendige justeringer i fremtidige e-poster.

En av fordelene ved e-postmarkedsføring, er at det er veldig enkelt å måle effektiviteten og responsraten etter utsendelse av mail. Til dette finnes det egne verktøy du kan bruke. Se hva som appellerer til mottakerne og ikke, og gjør nødvendige justeringer i fremtidige e-poster.

Egnet for merkevarebygging

E-postmarkedsføring er også veldig godt egnet med tanke på merkevarebygging. Når du sender ut e-poster, kan disse inneholde bedriftens logo og andre kjennetegn. Når mottakerne eksponeres for merkevaren, vil dette bidra til å gi merkevaren økt verdi.

Benytt deg gjerne av maler, slik at logoen og eventuelle bilder blir automatisk inkludert i alle e-poster som sendes ut. Ha gjerne en mal som er i lik stil som bedriftens nettside. Dette skaper ekstra gjenkjennelseseffekt!

Vi hater å bli solgt til, men elsker å kjøpe

Det er kanskje en merkelig måte å si det på, men vi liker følelsen av å selge til oss selv mye mer, enn følelsen av at en pågående selger skal pushe produkter eller tjenester på deg.

Eksempler på e-postmarkedsføring

E-postmarkedsføring åpner for utallige muligheter. Det finnes mange ulike former for markedsføring som kan utføres gjennom e-post.

Her er noen av de mest sentrale!

Innholdsmarkedsføring på e-post

Innholdsmarkedsføring er en markedsføringsmetode som handler om å nå ut til målgruppen gjennom innhold som oppfattes som verdifullt og engasjerende. Istedenfor å sende ut typisk «reklame», kan du for eksempel sende ut tips, how-to-guider eller lignende.

Når mottakeren opplever at innholdet i e-posten er interessant, er det større sannsynlighet for at de engasjerer seg i e-posten (og kanskje trykker på en link du har lagt ved).

Innholdsmarkedsføring er også med på å styrke merkevaren din. Mottakeren vil nemlig ikke bare oppfatte bedriften din som en «butikk». Med verdifullt innhold blir bedriften også en kilde til inspirasjon, læring eller underholdning.

Nyhetsbrev

Innen e-postmarkedsføring er nyhetsbrev også veldig populært. I et nyhetsbrev kan du informere potensielle (eller eksisterende) kunder om aktuelle tilbud og kampanjer, eller om spennende, nye produkter.

Nyhetsbrev sendes ut til de som har takket ja til dette på forhånd (gitt samtykke), noe som betyr at mottakerne ofte er interesserte i produktene dine allerede. Dette er en klar fordel, siden det øker sjansen for at nyhetsbrevene faktisk vil kunne generere salg.

Informative e-poster

Utsendelse av pressemeldinger
En annen form for e-postmarkedsføring er å sende ut pressemeldinger. I en pressemelding kan bedriften annonsere nye produkter som jobbes med, eller andre store planer. Dette kan være interessant for mottakerne å lese om.

Pressemeldinger sendes først og fremst til redaksjonelle medier. Forhåpentligvis kan dette føre til at en avis eller lignende omtaler de nye og spennende planene dine! Dette kan gi bedriften god PR.

Invitasjoner

Bruk også e-post til å sende ut invitasjoner til kundene dine. Du kan blant annet invitere dem til kurs, seminarer, kick-off-fester eller andre eventer som kan være av interesse.

Når du sender ut invitasjoner på e-post, bør mottakeren få mulighet til å følge en lenke for påmelding.

Oppfølgning og påminnelser

Etter at en kunde har handlet hos deg, kan det være gunstig å sende ut en e-post der du spør kunden om han/hun er fornøyd med produktet/tjenesten. Dette viser at du bryr deg om kundene, også etter at et kjøp er utført.

E-post er også et ypperlig verktøy når du ønsker å minne nesten-kunder på varer som har blitt forlatt i handlekurven i nettbutikken din. Målet er å vinne kunden tilbake, og forhindre at han eller hun går til en konkurrent.

Bruk også e-post til å sende ut invitasjoner til kundene dine. Du kan blant annet invitere dem til kurs, seminarer, kick-off-fester eller andre eventer som kan være av interesse.

Når du sender ut invitasjoner på e-post, bør mottakeren få mulighet til å følge en lenke for påmelding.

Oppfølgning og påminnelser
Etter at en kunde har handlet hos deg, kan det være gunstig å sende ut en e-post der du spør kunden om han/hun er fornøyd med produktet/tjenesten. Dette viser at du bryr deg om kundene, også etter at et kjøp er utført.

E-post er også et ypperlig verktøy når du ønsker å minne nesten-kunder på varer som har blitt forlatt i handlekurven i nettbutikken din. Målet er å vinne kunden tilbake, og forhindre at han eller hun går til en konkurrent.

Skreddersydde rabattkoder og kuponger

E-postmarkedsføring kan også innebære at du sender ut kuponger og rabattkoder som er skreddersydd for den enkelte mottaker. Eksisterende kunder kan for eksempel få rabattkoder på produkter som ligner på det de har kjøpt tidligere.

Du kan også sende ut rabattkoder på relevante produkter. Har for eksempel kunden nylig kjøpt en fiskestang, kan det kanskje være aktuelt med en rabattkode på fiskesluker. Har kunden kjøpt ski, kan det kanskje være relevant med rabatter på skismøringsprodukter.

Er e-postmarkedsføring spam?

Noen tror at e-postmarkedsføring er det samme som spam, siden det gjerne er snakk om massedistribusjon av e-postmeldinger.

Men dette er ikke riktig – så fremt du ikke driver med masseutsendelser av e-poster til fremmede mottakere som ikke har gitt sitt samtykke til å motta e-post.

E-postmarkedsføring kjennetegnes av at man sender ut e-poster til mottakere som har gitt sitt samtykke til å motta meldinger på e-post. Samtidig vil innholdet være skreddersydd for den enkelte mottaker (målrettet).

Hvordan komme i gang med e-postmarkedsføring?

Før du begynner med e-postmarkedsføring, er det viktig å ta visse forhåndsregler. På den måten kan du sikre at markedsføringen gjøres i tråd med alle lover og regler, og at prosessen effektiviseres.

La oss se nærmere på fremgangsmåten.

1. Du trenger behandlingsgrunnlag og samtykke for å sende ut e-poster

Etter at General Data Protection Regulation (GDPR) eller «personvernforordningen» trådte i kraft tilbake i 2018, har det blitt spesielt viktig for bedrifter å ta hensyn til korrekt behandling av personopplysninger.

E-postadresser anses som personopplysninger, og ifølge Datatilsynet trenger du derfor et behandlingsgrunnlag for å kunne benytte dem i forbindelse med markedsføring. Av aktuelle behandlingsgrunnlag kan vi nevne samtykke.

Markedsføringsloven sier også at bedrifter må innhente samtykke før det kan sendes markedsføringsinnhold til en e-postadresse. Eksempler på innhold du ikke kan sende ut til mottaker før samtykke er gitt, er nyhetsbrev, rabatter og innholdsmarkedsføring.

Du kan med andre ord ikke kjøpe kontaktlister eller lignende når du skal sende ut e-poster. Brudd på GDPR kan medføre at bedriften din mottar saftige bøter – noe du sannsynligvis ønsker å unngå.

2. Skaff et marketing automation-program

Med et marketing automation-program vil du spare deg selv for mye tid og arbeid. Programmet kan sørge for at innholdet som sendes ut til de enkelte e-postadressene er skreddersydd for mottaker.

Dette gjør det mye enklere for bedriften din å appellere til mottaker med riktig innhold, basert på hvor vedkommende er i kjøpsreisen.

HubSpot er et populært valg innen marketing automation-tjenester, men det finnes også andre programmer som kan tas i bruk.

3. Lag engasjerende markedsføringsinnhold

Når du har en e-postliste og verktøyene du trenger, gjenstår det bare å lage engasjerende innhold som kan sendes ut til ulike kunder på e-post.

Når du har en e-postliste og verktøyene du trenger, gjenstår Det vil gjerne være naturlig å lage egne e-postmeldinger som kan sendes til nyregistrerte kunder, eksisterende kunder og kunder som ikke har vært aktive på en stund.

Skreddersydd innhold vil deretter sendes til kunder i disse forskjellige «gruppene», gjennom marketing automation-programmet ditt.

4. Analyse

Det er lurt å analysere resultatene av markedsføringen med jevne mellomrom. I marketing automation-programmer som HubSpot finner du alle analyseverktøyene du trenger.

Det er viktig å finne ut hva slags innhold mottakerne lar seg engasjere av, og hva du eventuelt kan forbedre. Dersom du ser at en e-post har liten konverteringseffekt, kan du endre den og se om resultatene bedres.

Hvem er aktuelle mottakere ved e-postmarkedsføring?

Med tanke på at du trenger samtykke for å sende ut markedsføringsinnhold til mottakere på e-post, er det noe begrenset hvem du kan nå ut til. Du kan ikke sende ut e-post til kalde leads som ikke har gitt tillatelse til det.

Det er først og fremst nysgjerrige leads eller eksisterende kunder som har lagt igjen e-postadressen frivillig på nettsiden din som er aktuelle mottakere. Men dette trenger ikke å være negativt!

Når noen har gitt sitt samtykke til å motta e-post, tyder dette tross alt på at de er interesserte i tjenestene eller produktene du selger.

6 trender innenfor digital transformasjon i 2024

Digital transformasjon er avgjørende for innovasjon og effektivitet i dagens næringsliv. I 2024 forventet vi å se flere trender som skulle forme digitale strategier på ...
Read More →

AI-revolusjonen: Det viktigste å tenke på

Kunstig intelligens, eller AI, endrer måten bedrifter jobber på og hvordan de snakker med kundene sine. AI kan gjøre mange ting raskere og bedre, som ...
Read More →

Sora – Neste generasjons AI i filmproduksjon?

I en industri og bransje hvor kreativitet møter banebrytende teknologi, introduseres Sora – en revolusjonerende AI som spesialiserer seg i å skape filmer. Lenge har ...
Read More →