Case study

Hvordan vi hjalp Betong Øst med miljøkampanjen Blue is the new green

Bakgrunn

Betong Øst er en av Norges ledende produsenter av ferdigbetong, og får stadig nye bransjekrav i forhold til miljø og bærekraft. De ønsket å kommunisere, både internt og eksternt, hvordan de tilpasser seg disse kravene. Betong Øst ønsket å gå foran i sin bransje, og vise at de tar ansvar. Betong Øst har jobbet aktivt med miljø siden de ble miljøsertifisert i 2015, men ønsket nå en høyere miljøstandard. Ikke minst, ønsket de å kommunisere dette på en god måte.

De inngikk et samarbeid med oss i Benchmark for å lage en miljøkampanje som ikke bare skulle fremme deres engasjement rundt miljø, men også engasjere ansatte og kunder. Denne artikkelen tar for seg i detalj hvordan Betong Øst og Benchmark jobbet sammen for å lansere kampanjen.

Mål

Kampanjens mål var å øke bevisstheten rundt Betong Øst sitt forhold til miljø og bærekraft og å rekruttere en ny person til stillingen som prosjektleder. Mer spesifikt var målene:

  • Å skille seg ut i bransjen
  • Engasjere selskapets ansatte i å adoptere miljøvennlige praksiser.
  • Fremme ideen om at den yngre generasjonen leder an i miljøansvar.
  • Oppnå betydelig rekkevidde og engasjement gjennom ulike markedsføringskanaler.

Strategi og konsept

Vi i Benchmark utviklet i samarbeid med Betong Øst et kampanjekonsept med historiefortelling som kjerneelement. Det ble laget fire korte filmer for å formidle Betong Øst sin reise i miljøbevissthet mot en mer bærekraftig fremtid. Hovedbudskapet var at den yngre generasjonen bryr seg om miljø og at dette må bli tatt på alvor, selv om fokus på miljø kanskje er nytt for den eldre generasjonen.

Filmproduksjon

For at kampanjen skulle skille seg ut visuelt, brukte vi et høykvalitets filmkamera, som vanligvis brukes i fjernsynsproduksjon, for å filme. Dette la til en høy grad av profesjonalitet og tyngde til kampanjens historiefortelling og budskap. Du kan se film 1 av 4 her:

Visuelle materiale

Det ble designet store plakater, bannere og PowerPoint-presentasjon for å forsterke buskapet og for å ha en rød tråd igjennom hele lanseringen. Disse materialene ble brukt på miljøsamlingene for nesten 250 ansatte.

Digital synlighet

Kampanjen, med kortfilmene og andre innlegg, ble delt organisk på sosiale medier, og fikk økt eksponering gjennom annonsering på nett. Her ble målgruppen nøye valgt ut, slik at de som var potensielle kandidater til jobben som prosjektleder fikk se reklamen på Facebook, Instagram, Youtube og LinkedIn. Disse annonsene ble laget i både feed og story format. Plattformene velger ut hvilke annonser som fungerer best, og gir folk mer av dette. Å annonsere på nett er ikke det samme som å “fremme” et innlegg. Vi har skrevet en artikkel om dette her.

Videoannonser på alle plattformer

Instagram annonser

Google annonser

LinkedIn annonser

Resultater av annonsene

  • Visninger: 1.507.679
  • Unike brukere: 658.714
  • Klikk: 2 438

Intern spørreundersøkelse

Det ble sendt ut en spørreundersøkelse til ansatte i Betong Øst. Resultatene bidro til å tilpasse kampanjens budskap og identifisere hvordan ansatte kunne bidra til å oppnå selskapets miljømål. Hovedpremien var en Blue Is The New Green elsykkel.

Rådgivende rolle

Vi i Benchmark fungerte som hands- on prosjektledere og rådgivere for å sikre at budskapet kom frem på riktig måte, i samtråd med Betong Øst sine ønsker. Hør fra Stephan fra Betong Øst sier her:

Rekruttering

Det ble gjennomført en rekrutteringskampanje som en del av den overordnede miljøstrategien. Annonse ble lagt ut på Finn for stillingen som prosjektleder. Dette er typiske ting vi i Benchmark bidra med som en del av vår hands- on tilnærming i prosjekter.

Vi utarbeidet også pressemeldinger som en del av kommunikasjonsarbeidet for å sikre god mediedekning. Vi arbeidet tett med Betong Øst sin ledelse for å sikre en vellykket implementering.

Resultatet

Miljøkampanjen var svært vellykket og oppnådde gode resultater. Betong Øst fikk økt merkevaregjenkjennelse, og god dekning, både som følge av organisk innhold og betalt annonsering. Undersøkelsen identifiserte områder der ansatte kunne bidra til selskapets miljømål, og skapte en følelse av eierskap og ansvar. Kampanjen fikk oppmerksomhet fra kunder og partnere, og forbedret Betong Øst sitt rykte som et ansvarlig og fremtidsrettet selskap. De digitale annonsene fikk betydelig eksponering på sosiale medieplattformer, og oppnådde derfor ønsket mål.

Samarbeidet mellom Betong Øst og oss i Benchmark illustrerer effekten av en vellykket miljøkampanje. Ved å kombinere historiefortelling, høykvalitets visuelt innhold, medarbeiderengasjement og strategisk rådgivning, hjalp vi Betong Øst med å formidle en viktig melding om rolle i å forme en grønnere fremtid. Kampanjen oppnådde ikke bare sine mål, men styrket også Betong Øst sin posisjon som bransjeleder.

Trenger du hjelp til en kampanje?