10 tips til utvikling av nettsider i 2023

Planlegger bedriften din å lage en helt ny nettside fra bunnen av, eller ønsker du kanskje å forbedre en eksisterende side? Nettsiden er bedriftens ansikt utad, og i mange tilfeller er den potensielle kunders første møte med merkevaren din.
nettside design

Ved å sikre at bedriftens nettsider holder en høy standard, kan du ikke bare skape et bedre førsteinntrykk blant potensielle kunder. Du kan også sørge for at budskapet ditt lettere når ut til målgruppen.

Her er våre beste tips til utvikling av nettsider i 2023!

1. Ha en blogg på nettsiden

Dersom bedriften skal ha en nettside, kan denne med fordel ha en egen blogg. En bedriftsblogg kan være en ypperlig kanal for inbound marketing. Del blogginnlegg som engasjerer og tiltrekker målgruppen på en effektiv måte.

Innholdet du deler på bloggen kan også optimaliseres for søkemotorer som Google. Søkemotoroptimalisering (SEO) kan bidra til at bedriftens nettside blir synligere i søkeresultatene, slik at flere i målgruppen besøker siden.

SEO-innhold vil typisk inneholde relevante søkeord som målgruppen søker på. Om innholdet samtidig er interessant og verdifullt, kan bloggen være gull verdt!

2. Det enkle er i mange tilfeller det beste

Et annet tips for utvikling av nettsider i 2023, er å fokusere på enkle og oversiktlige løsninger. Dersom nettsiden har svært mange menyvalg og distraksjoner, kan det bli vanskelig for besøkende å finne frem til informasjonen de leter etter.

Sørg for få menyvalg og et enkelt design, samtidig som bedriftens budskap blir formidlet på en effektiv måte.

3. God lesbarhet

Noe annet som er viktig å tenke på når man skal utvikle nettsider, er at innholdet har god lesbarhet. Dette betyr kort og godt at teksten på nettsiden bør være lettlest. Om teksten består av korte setninger og har luft mellom avsnittene, blir den ofte enklere å lese.

Lesbarhet er også et viktig element innen SEO. Google foretrekker kort forklart innhold som er lettlest, noe som kan bidra til at nettsiden blir mer synlig i søketreffene.

4. Visuelle elementer

Utvikling av nettsider handler også om å skape den riktige visuelle profilen. Nettsiden har visuelle elementer i form av bakgrunner og bilder, og både fargebruk og struktur er relevant å tenke på.

Bruk gjerne farger som går igjen i bedriftens logo eller profil for øvrig, og la disse gå igjen på nettsiden. Dette bidrar til mer effektiv merkevarebygging og gjenkjennelseseffekt.

5. Sørg for et responsivt og mobilvennlig design

Ifølge undersøkelser utføres en stadig større andel av nettaktivitetene våre på mobil fremfor på desktop eller laptop. Omkring 65 % av Google-søk utføres på mobil, mot 35 % på bærbar eller stasjonær PC.

Derfor er det også viktig å fokusere på mobilvennlige løsninger når man jobber med utvikling av nettsider i 2023. Om bedriftens nettside ikke er optimalisert for mobile enheter, vil besøkende som bruker mobil sannsynligvis forlate siden innen få sekunder.

Husk også på at Google fungerer etter «mobile first»-prinsippet. Nettsider som er mobilvennlige vil automatisk prioriteres i søketreffene – til og med når det er snakk om søk via desktop/laptop.

6. Brukerorienterte løsninger

Ved utvikling av nettsider er det viktig å tenke over hva målgruppen ser etter. Nettsiden bør deretter legges opp på en måte som gjør det enklest mulig for brukeren å finne den aktuelle informasjonen.

Brukerorienterte nettsider har intuitive menyer, der det er enkelt for brukeren å finne frem til alt fra kundeservice og ordrehistorikk, til produkter og tjenester.

Har du en nettbutikk, kan det for eksempel være gunstig å tilby en enkel bestillingsprosess med automatisk utfylling av adresse og lignende. Sørg også for å tilby trygge og effektive betalingsløsninger på nettsiden, slik at betalingsprosessen blir sømløs.

7. Høyoppløselige bilder

En nettside med lavoppløselige bilder med synlige piksler vil neppe utstråle profesjonalitet, og kan i verste fall gi besøkende på nettsiden et dårlig førsteinntrykk.

Om man jobber med utvikling av nettsider er det derfor viktig å sørge for at det brukes høyoppløselige kvalitetsbilder. Husk også på at bedriftens logo og andre visuelle elementer bør være av høy kvalitet.

8. Lag raske nettsider

En nettside som laster tregt vil være til irritasjon og frustrasjon for besøkende. Når man utvikler nettsider i 2023, er det viktig å huske på at brukerne stiller høye krav til lastetid, og at de forventer at sidene lastes på millisekunder.

Er nettsiden til bedriften din treg, er sjansen stor for at besøkende gir opp og forlater siden til fordel for en konkurrent. Så, hva kan man gjøre for å sikre at siden laster raskt og effektivt? Her er noen tips for deg som ønsker nettside i WordPress:

•  Sørg for rask WordPress-hosting
•  Velg lettvekt-temaer på WordPress-siden som laster raskt
• Husk W3C-validering
• Begrens mengden eksterne skript
• Benytt få og funksjonelle plugins på nettsiden (mange plugins kan gjøre siden treg)
• Reduser størrelsen på bilder med komprimering som ikke påvirker bildekvalitet (lossless komprimering)
• Benytt caching for økt hastighet på WordPress-siden
• Unngå/fjern unødvendig JavaScript- og CSS-kode

9. Tilby betalingsløsninger som er populære i 2023

For bedrifter som ønsker å kunne selge produkter og tjenester via egen nettside i 2023, er det essensielt å tilby de populære betalingsløsningene som målgruppen foretrekker. De siste årene har betalingsvanene til forbrukerne rettet seg mot stadig raskere og enklere løsninger.

Her i Norge har for eksempel Vipps blitt en veldig populær betalingsløsning. Har du nettside i WordPress og benytter WooCommerce-nettbutikk eller lignende, kan du installere plugins som gir besøkende tilgang på populære betalingsløsninger.

10. Få hjelp til utvikling av nettsider

Vårt siste tips er å la erfarne nettsideutviklere ta seg av bedriftens nettside dersom du er usikker på fremgangsmåten. På den måten kan du ikke bare spare tid, men også forsikre deg om at resultatet faktisk blir bra.

Benchmark.no har lang erfaring med utvikling av nettsider, og hjelper små og store bedrifter med å lage nettsider tilpasset målgruppen. Vi sørger for at nettstedet optimaliseres for søkemotorene, og vektlegger brukerorientert og moderne design.

Se noen av våre referanser her

Vi har også dyptgående kunnskap om inbound marketing, og kan tilrettelegge bedriftens nettside slik at du enkelt når ut til målgruppen med engasjerende innhold.

Last ned gratis guide og lær mer om hva inbound marketing er.
Benchmark – Inbound made easy!

Misjonen vår er å bidra til økt vekst for deg som kunde, noe vi gjør gjennom målrettede arbeidsmetoder. Teamet vårt består av løsningsorienterte og kreative folk med bakgrunn som utviklere og prosjektledere. Ved å slå sammen våre digitale hoder sørger vi for at du kan oppnå dine mål på en mest mulig lønnsom og effektiv måte.

Del med andre:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Utvalgte artikler

Noen av våre kunder

Jeg vil bli kontaktet